Nappindikator (läs ”flöte”)

I förrådet står min gamla flöteslåda jag tillverkade i slöjden 1978

(Bild kommer snart.)

Den är ett minne från den tid jag metade aktivt, inspirerad först av de engelska metarna (sådana som Ian Heaps) och senare av fransmän (då började vi fiska med 0,08-tafsar).

Och i veckan köpte jag Jam-Stop Thingamabobber som är en nappindikator för nymffiske tillverkad av en luftfylld plastbubbla. Jag har länge känt till att det i många flugfiskekulturer är standardsättet att fiska nymf på. Du sätter en nappindikator på tafsen, på ett avstånd från nymfen motsvarande dubbla vattendjupet, som både visar när fisken tar nymfen, ger dig kontroll över var nymfen flyter samt ger dig möjlighet att kontrollera djupet du fiskar på. Får du aldrig bottennapp fiskar du för grunt, får du hela tiden bottennapp fiskar du för djupt och fastnar du var femte kast är allt rätt. Typ.

indikator

I USA är metoden så vanlig att det brukar rekommenderas att man någon gång ibland fiskar en fasanstjärtnymf utan indikator för att få en känsla av det ursprungliga flugfisket, ”go a little crazy”…

Naturligtvis har jag -PK som man är- alltid föraktat det sättet att fiska. Svårkastat och nästan lite fusk. Men så är man skolad i Frank Sawyers nymffiske…

Men så började jag tänka. Varför inte prova ett sätt att fiska fluga som används av de fiskare jag hyser stor respekt för? Sådana som Tom Rosenbauer.
Och så gillar jag att prova olika metoder och tekniker. Och ärligt talat, jag är en usel nymffiskare och med tanke på att jag har så lite tid när jag fiskar och att jag vill få fisk… Så detta år blir det indikatorfiske. Då i de lite snabbare strömmarna med förtyngda nymfer. I mina små skogsbäckar är det fortfarande flymfen som gäller.

Och nu när mina döttrar skall komma igång med sitt flugfiske i strömmande vatten tror jag det kan vara en bra inskolning för dem att fiska med nymf och indikator.

Här en video (bra sådan) där Tom Rosenbauer 3:12 in i filmen fiskar med en stor garnindikator:

Taggad , , , , , , , , , ,

4 thoughts on “Nappindikator (läs ”flöte”)

  1. Håkan Palm skriver:

    Aldrig sett något liknande. Ska bli intressant att ta del av hur der går!

  2. Mikael Pertmann skriver:

    Jag tror det är extremt ovanligt i Sverige att någon fiskar med dessa nappindikatorer.

    Däremot fiskar en del med en välflytande torrfluga där man i krokböjen knyter in en kort tafsbit med en nymf. Då blir torrflugan både nappindikator och lockar också fisken att ta torrflugan. Jag har fiskat så ett par gånger men ville prova dessa ”amerikanska” som flyter perfekt i alla förhållanden.

    Jag lyssnade på en amerikansk podcast där det diskuterades varför vissa öringar hugger på plastbubblorna… :-)

    Rapport om mitt fiske kommer framöver.

  3. […] skrev tidigare om att jag skaffat nappindikatorer i form av […]

  4. […] Thingamabobber. Lite som en kul grej, men någon gång använder jag tunga nymfer på meterdjupt snabbströmmande […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

