Koka tafsar

Bättre rakt än korkskruvat

Förra året gick jag tillbaka till ”old schoolstilen” med tafsen fäst direkt i linan med nålknut. Efter vinterns förvaring är naturligtvis tafsarna skruvade som gamla tiders telefonsladdar. Inte kul att se flugan landa på vattnet efter ett snyggt kast för att sedan ryckas tillbaka av tafsens egenspänning…

Så i kväll medan de stora av mina barn ser på ”Notting Hill” (på VHS) kokade jag upp en liter vatten och doppade tafsarna i vattnet. Sedan drog jag dem sträckta och nu är de raka och fina. Färdiga för säsongens fiske.

Nej, att koka tafsarna skadar inte nylonet, smältpunkten ligger runt 250°.

Taggad , , , , , ,

2 thoughts on “Koka tafsar

  1. fiskrens skriver:

    Smart! Funkar det på FC-tafsar också?

  2. Mikael Pertmann skriver:

    Jag vet inte. Antagligen bör det göra det, en kort sökning på nätet ger några träffar på folk som rätat FC-material med kokning.
    Just detta med att koka tafsmaterialet är hyfsat etablerat, jag lärde mig det av en fiskare som till och med lade tafsarna i kaffesump för att matta nylonets blanka yta…

    På måndag skall jag på jobbresa till östra Skåne, då skall tafsarna användas i ett av ”mina” vatten där.

Kommentera

