Chernobyl Ant

Sommaren 2011 blev den märkliga foamflugan en av mina ”måsteflugor” i asken

Jag minns hur omtumlad jag blev när jag läste artikeln i allt om Flugfiske av Niclas Andersson om ”Världens bästa öringflugor”. Han räknade upp musimitationer, stora bäcksländenymfer, Copper Johns och annat. Det blev en ögonöppnare och under ett fiske i Värmland provade jag den stora flugan Stimulator. Den flöt som en kork och öringar som var 10 cm långa krokades på åttans streamerkrok.

Då beslöt jag mig för att ge Chernobyl Ant en chans i mina skånska strömmar. Den sägs ju vara given som fluga under ”One Fly” tävlingarna i USA där man endast får använda en fluga under en dags fiske. Sätter du flugan är tävlingen över.

Mina första försök att binda den var inte lyckade, alldeles för grova gummiben och dessutom för korta. Men när jag fick till flugan så gav den också fisk, på första försöket blev det tre (små) öringar i en liten grund å. Efter att ha provat den ett flertal gånger räknar jag den som en nästan fiskgarantifluga!

öring i skåne

Jag fiskar den oftast fridriftande med uppströmskast, antingen i blindo eller på vakande fisk. Knyter alltid med en ögleknut till tafsen eftersom jag vill ha en fluga som är fri att röra sig.

Jag binder den på följande material:
Streamerkrok storlek 12
6/0 bindtråd
Tunna gummiben köpta på hobbybutiken Panduro.  För storlek 12 klipper jag dem i längder om fyra cm för varje benpar.
Gul och svart foam, också köpt på Panduro. Jag skär ut remsor som är 2,5 cm breda och klipper ut bitar med en bredd av 5-6 mm. Lagom mått brukar vara som krokgapet…
På toppen av flugan binder jag in en liten smal bit foam som gör flugan lättare att se eftersom den flyter i i själva vattenytan.

Här en video som visar hur jag binder Chernobyl Ant:

Taggad , , , ,

7 thoughts on “Chernobyl Ant

  1. mattias skriver:

    hmmmmm…
    har varit väldigt skeptisk tidigare…
    men det är väl värt ett försök då kanske!

  2. Mikael Pertmann skriver:

    Haha, ja, jag var själv enormt skeptisk första gången jag läste om flugan. Kalla mig fördomsfull men det var lite ”tokiga amerikaner” över mitt första möte med flugan…

    Men nu har jag krokat så pass många öringar att jag tror på flugan. Och jag tror att den fungerar bäst under sommaren då många gräshoppor och stora baggar hamnar i vattnet. Men denna vår skall jag testa den under den tidiga säsongen.

    Oftast kastar jag den mot gräsbevuxna strömkanter men den har fungerat även i strömkanter och vid stenar i strömmen.

  3. Lasse skriver:

    Jag har också varit skeptisk till denna skapelse. Men när jag såg ett fiskeprogram på Discovery, och där fiskade programledaren harr i Yuokonfloden, med ett strålande resultat.
    Därför band jag också upp några, och fångade fisk. Så precis som ”DUNKROK” har det blivit en måstefluga i asken.

  4. Mattias skriver:

    Då va två stycken uppbundna! Ska provas i åarna hemma vid. Har även ett potentiellt brook trout vatten som ska provas så det blir all-american fun =) tack för en bra bind-video!

  5. Mikael Pertmann skriver:

    Hoppas på framgång Mattias!

    I helgen band jag några skalbaggar i foam och med gummiben, underkropp av påfågelherl. Kanske blir det en video av det.

  6. Mattias skriver:

    Årets två första torrflugefångade öringar är ett faktum och båda på den galna steroid myran! Körde en dropper-rig med en caddis larv under myran! Totalt 10 öringar landade idag! Åter igen tack för flugan!!!

Kommentera

