Enkel Odonata = garanterad fisk

Om jag skulle välja en enda fluga för stilla vatten…

Som så många andra fick jag min start som flugfiskare ”förstörd” av tron på att det brittiska torrflugefisket var det som var flugfiske. Styvhacklade vingade dagsländeimitationer och märkliga saker en man vid namn Sawyer kastade mot fisk han såg i vattnet. Tusan, jag såg aldrig någon fisk i något vatten.

Men nu har jag utvecklats som flugfiskare och efter att ha sett en film av en man vid namn Brian Chan där han visade fiske efter regnbåge i sjöar beslutade jag mig för att prova en flicksländeimitation.

Flickslända

Flicksländor lever som larv i vattnet i flera år innan de kläcks till de där vackra blåa snabbflygarna som dansar runt längs sjökanterna. De är rovdjur och fångar sina byten med en klo som de kastar ut från huvudet…
Imitationer av larverna går att fiska med under hela året och larverna lever bland vattenväxter/bottenvegetation så att kasta en imitation mot vasskanter eller näckrossamlingar är inte helt fel. Låt den sjunka ned mot botten och ta hem den med korta oregelbundna rörelser. Jag brukar dra hem linan en decimeter tre gånger för att stanna upp och sedan upprepa.

Jag binder den så här:
Krok: Kamasan B100 storlek 10
6/0 oliv bindtråd
3 mm guldskalle
Oliv marabou. Både stjärt och kropp görs av samma bunt (12-20 fibrer) marabou
Oval guldtråd som rib

Fäst guldskallen på kroken och fäst tråden. Bygg INTE upp en tjock massa med en massa bindtrådsvarv bakom guldskallen, den behöver inte låsas fast  och du vill ha utrymmet bakom guldskallen för att senare få plats att fästa in ribben.

Följ videon nedan (nej, den har inget ljud, det är för mycket musik och brus i världen som det är). Gör stjärten lika lång som krokskaftet eller 1,5x i längd.
När du lindar kroppen skall du inte tvinna fibrerna men ibland tvinnar jag mot slutet för att få en antydan till tapering mot guldskallen
Jag använder bara oliv och det fungerar bra trots att larverna anpassar sin färg efter var de lever, de som finns bland vattenväxter är grönaktiga och de som lever bland bottenskräpet  är bruna i färgen. Jag skall prova chickabou som är en sorts minimarabou nästa gång. Då tar jag en hel fjäder och binder med.

Jag tror inte på ledade flugor. Varför? Tja, det har fungerat utmärkt med denna enkla. Jag har fångat allt från regnbåge till löja med denna fluga. Tappade en trekilos gädda i Fryken som högg en sommarkväll nära stranden.

Taggad , , ,

One thought on “Enkel Odonata = garanterad fisk

  1. […] skall rulla längs botten som husmaskar. De gröna fluffarna högst upp är min favorit, flicksländelarven som är en sådan fluga jag aldrig går hemifrån utan. Undantaget gäddfiske och […]

Kommentera

