Bokklassiker (som få har läst)

Som vanligt blev det ett fjärrlån på lokala biblioteket

Dagsländor i öringvatten av Tommy Bengtsson och Kenneth Boström. En bok som togs fram i början av åttiotalet i syfte att skapa en skandinavisk sammanställning av våra dagsländor och mönster för att imitera dem.

Äntligen har jag fått möjlighet att läsa den och det jag egentligen gillar bäst med boken är de små teckningarna av sländor och nymfer i naturlig storlek och att de även tagit med de engelska namnen ”Blue Winged Olive” till exempel. Kunskaperna i boken finns tillgängliga på många håll men innehållet är en bra sammanfattning av de viktigaste saker man har nytta av. Var de finns, när de kläcks, typiska särdrag, hur honorna lägger ägg och så vidare. Samt exempel på hur de kan bindas förstås…

Taggad , , , , ,

3 thoughts on “Bokklassiker (som få har läst)

  1. Christian skriver:

    Härliga böcker! Jag bär alltid med mig mina när jag är ute. Det finns ju en om nattsländor också. Det enda jag saknar är att sidorna skulle vara plastade.

  2. Håkan Palm skriver:

    Skaffade mitt ex direkt när den gavs ut. Många år sedan jag fiskade aktivt, men hade mkt nytta av den under 80- & 90-talen. Rotade fram boken idag och visst är den bra!

  3. Mikael Pertmann skriver:

    Roligt att höra att ni använder/använt dem i praktiken. Jag minns när jag som ung metare läste Sportfiskarnas tidning där svenska flugan serien gick. Önskar jag hade sparat dem.
    Jo då, jag var allt flugfiskare på den tiden också men det var mest havsöring…

Kommentera

