Jag älskar att vada

Läste ett gammalt nummer av Flugfiske i Norden och det är alltid bra läsning men…

…jag irriterar mig faktiskt på en viss ton mot en del fiskare. Tyvärr finns den fortfarande kvar under TG:s ledning. Man kan läsa om fiskare som stövlar ut i vattnet utan att först stanna och koka kaffe. De har alltid det senaste i utrustningsväg och kastar så långt de kan med sina snabba (att spöna är snabba betonas alltid) spön.

Dessa fiskare ställs då i kontrast till fiskare av Rolf Smedmantypen. Som alltid kokade kaffe och lyssnade på fåglarna.

Jag förstår tanken och sympatiserar med den. Men att det skulle vara fel på att vada håller jag inte med om. För mig är vadandet en del av själva flugfisket. Om jag aldrig mer skulle få vada skulle jag nog inte få samma glädje av mitt flugfiske. När jag vadar ut i en ström eller sjö känner jag mig mer i kontakt med fisken och dess miljö och att jag ofta får lättare att kasta är också positivt. Att ständigt fastna i grenar är säkert karaktärsdanande men för mig är det raka motsatsen till avkoppling.

Men fisken skräms ju? Säkert är det en och annan fisk som stuckit iväg av att man plaskar ut i vattnet. Men jag tror att ett försiktigt närmande skrämmer färre fiskar än att stå i profil mot himmelen. Och (bortsett från att det är synd om den individuella fisken), vad gör det om en fisk skräms bort där jag kliver i? Jag mår bra av att vada och kontentan av det hela var väl att effektivitet var något fult… Att upplevelsen var viktigast. 🙂

Förresten är Rolf Smedman en idol hos mig. Tycker om hans berättelser om ett liv som började försvinna när jag var ung. Och han ser cool ut i sina PVCvadare med stövlar…

Själv gillar jag för övrigt vadarstövlar (på bilden skall jag strax kliva ned i en liten skånsk å):

Vadarstövlar

Taggad , , , , ,

2 thoughts on “Jag älskar att vada

  1. Thomas skriver:

    Om alla som fiskar vadar obegränsat förstör man inte en del av förutsättningarna för insektslivet då?

  2. Mikael Pertmann skriver:

    Att vada är ofta ett dåligt val. Man kan störa andra fiskare om man bara stövlar ut i vattnet nära andra och till och med förstöra fiskevattnen, jag tänker då på hur filtsulade vadare har fört med sig alger till vattendrag som inte har motståndskraft mot dessa alger. Och skulle alla som fiskare enbart förflytta sig i vattnen så skulle naturligtvis vattenmiljön skadas av slitage.
    Men min poäng är att det är kul att vada. Jag väljer ofta att inte vada men jag mår mentalt bra av att stå i vattnet och kunna se fiskens miljö på nära håll. Det är dessutom så att i flera av de små vatten jag fiskar i (som kan vara så smala att med utsträckta armar når jag båda sidorna av stränderna) blir det problem med att återutsätta fisk från land. Stränderna är branta och täckta med växtlighet så att vada där gör hanteringen lättare.

Kommentera

