Danskt garn

Näbbgäddepremiären avklarad

Tog med en av döttrarna ut för att fiska näbbgädda i maj. Vadarbyxorna nådde henne till armhålorna men med lite hängseltrixande gick det bra.

Det blåste ganska hårt så hon fick ta haspelspöet med ett litet Tobydrag, istället för krok blev det en garntuss från danska Silkekrogen i orange färg. Jag tacklade ett klassfyraspö med en garnbit, kändes lite märkligt att fiska med bara en orange garntuss i en beteshake, van som jag är med att binda entomologiskt korrekta torrflugor för mitt fiske… En timmes fiske gav henne fem näbbgäddor och jag fick sju.

Garnet fungerar faktiskt, när näbbgäddan väl sitter så sitter den, det är inte så svårt att pilla loss heller men garnet tar snabbt stryk mot de vassa tänderna. Tappar fisk gör man även med garnet, misstänker att de som släppte satt längst bak i änden på garnet. Skall ta med den stora dottern (elva år) till helgen, hon fick sitt ”elddop” förra året.

Det jag lärt mig till nästa pass är att fiska långsammare, jag drar egentligen inte hem så snabbt men av att lyssna på andra har jag förstått att även en långsam hemtagning med handtwist fungerar. Hoppas på mildare vind nästa gång så dottern kan ta flugspöet.

Här väntan på att bli hämtade med bil:

Stina har fiskat näbbgädda och väntar på bilen

Taggad , , , , , ,

Kommentera

