Hönsnacke

Min order från Lakeland kom idag

Beställde på en onsdag kväll och leverans på nästa måndag är rätt schysst från Storbritannien, särskilt med tanke på att kostnaden är ungefär hälften jämfört med butik i Sverige. Det blev några Whiting hönsnackar och Fly-Rite nummer 09 för de gula forssländorna i min å.

Varför köpa hönsnackar? Särskilt då med tanke på att jag gillar skinn från rapphöna och stare för mina flymfer och andra mjukhacklade flugor?

Ett skäl är att jag vill förenkla flugbindandet, när jag är i stugan i Dalarna och behöver binda nymfer och flymfer är det rätt skönt med en Whitingnacke som tar från storlek 8-18. Särskilt då min medium dun på bilden. Och så gillar jag tanken på att ha en kvalitetsnacke från höna, som så många andra är jag fostrad i att det är torrflugehacklen som är viktiga, hönsnackar kan vara vilket skit som helst nästan. Men så minns jag en artikel som berättar om hur nestorn Gunnar Johnson (före detta chefredaktör för Flugfiske i Norden) som på besök hos FlyDressing häller ut hundra hönsnackar på golvet i butiken för att välja ut de som duger… Självklart skall man ställa lika höga krav på hönshackel som på tupphackel.

Taggad , , , ,

Kommentera

