Solen kom till slut

Passade på att binda lite utomhus

Det var skolavslutningar för mina största barn idag och jag tog heldag ledigt. Medan ett gäng ungar plaskade i poolen satt jag och njöt av att binda ett gäng kläckare med cdc i skuggan. Att sitta ute och binda är underbart.

Kläckare

Krok: Kamasan B100
Kropp: Biot från kalkon
Tråd: UNI 6/0
Vinge: 4 stycken naturfärgade CDC
Thorax: Dubbing av haröra (de grova stickelhåren plockar jag bort med pincett när jag är färdig).

Ett trick för att få cdc:n att sitta bra är att först fästa in dem på kroken med topparna pekandes framåt över krokögat. Linda tre-fyra hårda varv och vik sedan upp allt på fjädern och linda några varv runt ”roten” på vingen, ungefär som du lindar ett fallskärmshackel. Efter du dubbat thorax klipper du  av de grova delarna (som pekar bakåt) så du får en antydan till vingsäck.

Taggad , , , , , , , , , , ,

Kommentera

