En snabb liten bagge

Om Tom Rosenbaum säger att en bagge är rätt så är det

På bussen till jobbet (tre mil) lyssnar jag en del på podcastar med Tom Rosenbaum som jobbar på Orvis. Tom är en trevlig snubbe som bland annat skrivit boken Prospecting for Trout. Jag har inte läst den än men skall så göra…

I en av poddarna (Tom’s Ten Tips for Slimming Down or Filling up your Fly Box) berättar han om tio torrflugor som man alltid skall ha i sin flugask. Och en av dem är en skalbagge, skalbaggar är ju inte något nytt, jag har själv bundit några stycken men de har oftast bara blivit liggande i asken. Men hans åsikt är att en skalbagge i storlek 14 räcker som landinsekt när man fiskar i vatten omgivna av skog (särskilt barrskog), en myra är inte dumt men det går lika bra med bara en bagge i asken.

Så jag satt på altanen i dag medan mina döttrar gjorde sina grejer, kanotkurser, kompisar och läsa Bamse, och band några baggar. Enkla sådana med foam, påfågelherl och gummiben. Man kanske kan tycka att formen är lite som en myra med två kroppssegment men jämför jag med vad jag finner i vattendragen så tror jag på min variant av bagge.

Krok: Torrflugekrok storlek 14-18
Tråd: UNI 6/0
Rygg: Foam från Panduro (se tidigare inlägg om Chernobyl Ant) bredd som krokgapet
Kropp: Påfågelherl. Påfågelherl hjälper flugan att flyta och binder luftbubblor som ger ett ”äkta” intryck
Ben: Flexifloss som ger tunna gummiben fast de egentligen är avsedda att linda kroppar med

Taggad , , , , , , , ,

Kommentera

