Utrustningsvånda

”Den kan vara bra att ha, och den, och den, och den…”

Jag kommer ha ett par korta fiskepass i Ogströmmen (Dalarna) någon gång nu under sommaren. Och som vanligt svettas jag över beslutet om vad jag skall ta med för prylar. Nu har jag inte en hel garderob med spön och ett vitrinskåp med rullar men lite att välja på har jag.

Så jag bestämde mig för att köra minimalt:
Guideline Fario 7’6″ klass 3 som spö. Visst, jag borde ha ytterligare ett längre och kraftigare för bland annat streamerfiske med mera. Men nix.
Lämplig rulle.
Vadarbyxor med kängor.
Lanyard runt nacken med klippare, cdcfett, tre tafsspolar (0,18 och 0,16), peang, amadou och bryne.
Liten ryggsäck med plats för druvsocker, första förband, regnjacka och vattenflaska.
Kanske en chestpack från Fishpond som jag då bär runt midjan.
Polariserande solglasögon

Två flugaskar (små). I skjortfickan eller midjeväskan.

Flugor:
Pheasant Tail Nymph storlek 14-16.
Haröra med och utan guldskalle storlek 14.
Flymf med rapphöna, tunn harkropp och guldrib i storlek 14.
Klinkhåmer brun storlek 14.
Kläckare med cdc-vinge storlek 14-18.
Dagslända storlek 18 med CDC-vinge.
Humpy storlek 14.
Foambagge storlek 14.
CDC&Elk storlek 16.
Streaking Caddis storlek 10.
Wolly bugger i oliv storlek 8. Kanske lite tung fluga för klass 3 men…

Taggad , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

