Dåligt samvete

Varför kan man inte följa sin moraliska kompass?

Var och fiskade i en liten ström här i Skåne, en bekants jobbarkompis har mark (med fiskerätt) och tyckte jag kunde komma och fiska. Där skulle finnas en del öring i trehektosklassen vilket är utmärkt för mig.

Jag var lite skeptisk när jag anlände och såg det låga vattenståndet men smög ändå försiktigt ut vid strömmen och blindkastade med en brun Klinkhåmer storlek 14. Efter tre små barnöringar -knappt en decimeter långa- beslutade jag mig för att kasta mot en vakande fisk under ett träd på uppenbart djupare vatten. Den tog direkt och trots att jag knappt gör mothugg i små vatten kom den lilla sju centimeters öringen flygande och landade på stenarna i strömmen. Sedan simmade den i cirklar en stund innan den försvann. Skit också. Minns detta, småöringar är känsligare än större eftersom de inte utvecklat något tjockt skinn med slemskikt.

Naturligtvis borde jag slutat tidigare men det är inte lätt att göra rätt alltid, dessutom var jag övertygad om att det borde stått en större öring på jst det stället.

Taggad , , , , , ,

Kommentera

