Arbetet gav resultat

Någonstans en bilfärd från min uppväxttrakt finns en liten ström i skogen

Under mina ungdomsår gjorde vi utflykter dit (det var en ofattbart lång cykling dit) för att leka indianer och vildmarksmänniskor. Vi sov i hängmattor, gjorde upp eld och bakade bannock.
Vi hade ingen tanke på att fiska i bäcken (delvis för att öring bara fanns i Norrland -trodde vi-) men för några år sedan började jag återvända till den lilla strömmen eftersom min kontakt på Länsstyrelsen (som jag metat karp med på tidiga åttiotalet) sagt att det troligen finns öring där. Jag har håvat lite med akvariehåven och funnit både bäcksländor och nattsländor, jag har sett baetis men aldrig ett vak. I dag gjorde jag mitt tredje försök att fiska i en ny bit av strömmen där jag trodde det skulle finnas möjlighet till fisk.

Först kör man bil en bit, sedan parkerar man bilen på en liten skogsväg. Därefter en vandring rakt in i snårskogen i trettio minuter. Då dyker den lilla strömmen upp. Omgiven av relativt orörd skog och med ett humusfärgat vatten.

Det blev enochenhalv öring. En som återutsattes och en som skakade av sig själv kort efter krokningen. På en Streaking caddis storlek 8.

Jag känner mig lycklig. Beviset finns där, de vackra små prickiga simmar i skogen…

Utrustning:
Lundhagskängor med dubbla ullstrumpor.
Skjorta från MQ.
Byxa från Haglöfs (naturligtvis köpta på rea 60%). Väldigt bra byxor.
Keps från Arcteryx.
Spö från Guideline. Fario 7’6″ klass tre.
WF-lina från Dantackel. Klass tre.
0,17, tafsspets.
Liten skön rulle från Pool 12.
Lanyard från Guideline.
Flugask från en tidigare omnämnd swäissisk firma…
Kamera från Nikon. Varför inga bilder på fisken? Tja, risken att förlora kameran är för stor i kampens ögonblick.
Kniv från Norge.
Gula polglasögon från Leech.

Vid den parkerade bilen, bakom mig skogen jag skall svettas mig genom
 
Plötsligt dyker bäcken upp
 
I denna hölja tog jag en öring
 
Mina älskade Lundhags höll mig torr när jag halkade runt vid strömmen
Taggad , , , , , , , ,

Kommentera

