med en dotter i ån

Jag tog med mig en av mina döttrar (nio år) och tränade lite fiske- och kastteknik

Det var varmt, vattnet stod lågt (ett av de träd klubben lade i under våren för fiskevården låg på torr grusmark) och enda fiskarna var små oskyldiga yngel som simmade runt oss. Gott att se att det var gott om dem i alla fall…

Min dotter fick låna ett 5’9″ glasfiberspö och hade sina vadarbyxor i något för stor storlek (41). Med en rejäl rem runt midjan vek vi dem till ett par midjevadare med säckiga ben. Hon och elvaåringen har haft dem förut men bara på kusten. Fick en vansinnig lust att köpa ett par xxx.

Det var en skön dag, hon underhandskastade bra -något höga linbågar- och fastnade väldigt sällan i ett träd. Krokade sig själv i tröjärmen men lossade det själv. Detta får bli en vana med alla mina döttrar kommande år.

 

Taggad , , , , , , , , , , ,

4 thoughts on “med en dotter i ån

  1. outdoorsandfishing skriver:

    Fantastiskt fint område ser det ut som, längtar tills min dotter är i den åldern att vi kan smyga runt i små åarna tillsammans 🙂 gillar vadarna !

  2. Mikael Pertmann skriver:

    Jo, den strömmen är en av mina favoriter bland de jag har tillgång till. Jag har aldrig fått en öring större än 32 cm men femtio meter nedströms bilden togs en trekilos i våras.
    Alla mina döttrar har provat på att kasta med flugspö (yngsta var tre år när hon körde överhandskast) men detta var första gången vi bara stack ut för att vada och fiska lite.
    Hoppas ni får sköna stunder framöver!

  3. Lasse Jernberg skriver:

    Härliga bilder!
    Att se en ny skara flugfiskare växa upp värmer gott.
    Lycka till i tävlingen och skulle jag vara ”facebookare” skulle mitt gilla läggas på din bild.
    Även om du inte vinner tävlingen är du dock ändå en vinnare! Att få se sina barn i vadare med spöt i ”högsta hugg” borde vara högsta vinst! Grattis!!

    Skitfiske på ER!

    / Lasse J.

  4. Mikael Pertmann skriver:

    Jag lovar att göra mitt bästa för att föra in mina barn i flugfiskevärlden. Om de vill alltså…
    De har alla bundit flugor och kastat på gräsmatta. Men ingen av dem har ännu fått en fisk på fluga (rättelse, elvaåringen har fått näbbgäddor 2011 minns jag nu). Dock brukar jag peka på strömmarna och nämna att ”där står det nog en fisk” och ”titta, en baetis, de är fina tycker öringen”.
    Vi kommer inte vinna tävlingen, vi har fått fantastiska 40 röster på en vecka vilket ger oss plats tio av 481, men upplägget bygger ju på Facebookröster vilket gör att de med många vänner och de som lägger upp bild tidigt får ett försprång. Min dotter är som sagt glad över att vara med och känner sig som en vinnare efter att ha fått röster.

    Jag tycker du skall använda Facebook för att kommunicera med de som är intresserade av fiske på H-fjället. Skapa en Gråtåsvattnetsida och skriv inlägg.

Kommentera

