Road trip

Innan barnen kom tog jag och min fru ofta spontana bilresor runt för att kolla vad som hände om man vek av från de större vägarna. Ofta hade vi med hunden och han gillade att nosa runt på nya områden.
Fortfarande älskar jag att vika av från E22 och se vad som dyker upp. Ibland hamnar jag i min barndom med små stugor, bilvrak vid husknuten och gubbar med BP-kepsar och gummistövlar som rensar i fälten. Som i ”Vem älskar Ynge Frej”. Utan någon som helst ironi, min barndom såg ut just så när jag besökte släktingar eller följde med farsan på besök till varvsgubbarnas sommarstugor…

Numera är vi medvetna om att det inte är lämpligt att bränna bensin på nöjesåkande med bilen.

Men i jobbet åker jag bil ett par gånger i veckan när jag besöker museer och slott. Och då passar jag ofta på att se vad som finns runt knuten, finns det en liten å att fiska i och hur ser det ut i den elfiskade lilla lokalen.
Ofta har jag ögonen öppna efter fiskevatten men jag är mer intresserad av att spana efter öring i dem än att faktiskt försöka fiska i dem, just för att kunna glädjas åt att förstörda små bäckar åter har öring. Ibland kollar jag upp intressanta vatten, vem har fiskerätt, tycker Länsstyrelsen att det är lämpligt att jag fiskar i dem? Vad säger fiskevårdarna om att jag flugfiskar i just den lilla ån? Verkar det OK försöker jag få tillstånd av den som har fiskerätt och till min glädje har jag samlat på mig några spännande vatten. Nej, inga vatten med tvåkilos utan vackra strömmar med tiotummare..

Och på min väg fotograferar jag olika saker. Här tre bilder på det jag sett på mina irrvägar:


I ett litet samhälle ser man denna skylt med flugfiskeanknytning


Låångt från närmsta vatten passerar jag denna gård…


En normal dag på väg till ett slott med fiskevatten…

Kommentera

