korta klumpar och fina fenor

Min väg till flugfisket skiljer sig lite från många andras. Jag började 1980 med att fiska efter havsöring i Bohuslän och förutom ett par turer till Glomma blev det bara abborrefiske i Bäveån förutom havsöringarna (på den tiden var minimimåttet 35 cm). Min första regnbåge på fluga tog jag 2010 och då i Gråtåsvattnet som är en liten sjö med relativt naturlig miljö (läs träd och inga kastbryggor).

Nu har jag upptäckt de två dammarna i Brostorp som drivs av Kristianstad Sportfiskeklubb. Jag jobbar i Kristianstad två gånger i veckan och dammarna ligger nära E22 så jag hinner med ett pass på 45 minuter då och då på väg hem från jobbet. Regnbågarna är fina, bra fenor och ”lagom” storlek från 0,8 kg till fem kg. Majoriteten är vad jag förstår runt kilot. Där finns kastgator men också trädöverhäng (där de flesta vaken syns) och vass.

Och några funderingar dyker upp, jag har en Loop Opti Creek som har en kort klump på cirka sex – sju meter. Den är framtagen för att användas i små strömmar men jag kan inte låta bli att tycka att den fungerar dåligt i just små strömmar. Jag menar, vilken lina som helst fungerar ypperligt för att rollkasta sju – tio meter. Däremot gör den korta klumpen att klumpen blir lite tjock och den kommer då att dragga lättare i strömmande vatten. Därför använder jag aldrig den linan för mitt fiske i små skånska strömmar. Den fungerar dock ypperligt för fiske i sjöar (som den inte är designad för) eftersom jag där ofta har träd i ryggen och behöver snabbt kunna underhandskasta ut en rejäl bit lina, typ 18 meter…
Just detta att kunna ha en kort klump liggandes i vattnet och när jag ser ett vak snabbt lägga ut typ 18 meter med ett enda underhandskast mot den vakande regnbågen är guld värt. Med en lång klump hade jag nog varit tvungen att luftkasta ett par gånger och trixa för att få ut flugan snabbt.

Men det är min åsikt det.

Nästa gång jag fiskar i dammarna kommer jag testa med ett kort spö -5’9″- och Roman Mosers flättafs. Jag har aldrig drillat en fisk större än tre hekto med den kombinationen så jag hoppas kunna utvärdera den lite mer. Normalt föredrar jag minst nio fot för fiske i sjöar eftersom det kan bli svårt att nå bortom växtligheten i strandkanten med ett kortare spö.

Här ett par bilder på fångst från senaste halvtimmespasset i dammarna. När jag åkte från Kristianstad började det regna och när jag kom till dammarna strilade det på det där blöta sättet från himmelen. När det upphörde beslutade jag mig för att ta ett pass och när solen bröt genom regnet visste jag att det skulle bli vak i dammarna…

Taggad , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

