Konsten att inte frysa

Ja, nu börjar den. Säsongen då man måste klä sig i dubbla termobyxor under vadarna och ha fem T-shirtar under fleecen.
Eller..?

Läs gärna min artikel jag skrev för flugfiskeforumet Edge om varför vi fryser och hur vi kan undvika att frysa.

http://www.edgeflyfishing.com/flugfiske/artiklar/ovriga-artiklar/item/33-kyla-himmel-eller-helvete

Jag vill gärna påpeka ett par saker som tyvärr inte artikeln uppdaterats med:
Numera använder jag en Guideline Kisu eller Haglöfs Barrier som ersättning för fleecen. Dessa syntetplagg ger bättre värmeisolering, de skyddar mot vind och skyddar också mot regn. Och de andas bra… Tänk på att de inte är täckjackor som skall bäras löst över tröjor. De är tröjor som skall bäras tajt över underställ.
Vadare med fasta stövlar. Med sådana på fötterna fryser du inte. Jag har samma andasvadare (modell och märke) i två upplagor, ett par med fasta stövlar och ett med neporensockar och kängor. Och jag väljer de med fasta stövlar sju gånger i veckan för fiske i kallt väder.

artikel om fiske i kallt väder

Taggad , , , , , , , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Konsten att inte frysa

  1. sussissymfoni skriver:

    Kanonbra inlägg!! Tror jag har fattat galoppen och klätt mig ungefär som du skriver då det var länge sedan jag frös nu 🙂 Men detta ska helt klart få läsas av min käre sambo!! 🙂

  2. Mikael Pertmann skriver:

    Tack för snälla ord Sussi. På jobbet och skolan -när jag lämnar mina barn- gnäller folk över att jag nästan aldrig har jacka på mig när det är ruskväder. Folk springer runt med dunjackor och huttrar, att de dessutom har tunna bomullsstrumpor i dåliga skor och är barhuvade har naturligtvis ingenting att göra med deras huttrande…
    Men jag är ingen ”Viking”, under skjortan har jag en långärmad merinotröja och det gör att jag håller en bra balans i temperaturen. Och även om jag tycker det kan vara kallt så gör det väl inte så mycket under tio minuter av ens liv…

    Ha en bra fortsättning på den kalla årstiden, idag beslutade jag att inte stanna vid regnbågssjön på hemvägen, det blåste, regnade och jag hade ingen jacka med mig…

Kommentera

