Äntligen börjar reglerna för nätfiske bli vettiga

Hurra, hurra, hurra!

Det händer saker nuförtiden. Under många år har sportfiskare kämpat för att få bort eller minska ned på nätfisket längs kusterna. Jag själv är uppväxt i en husbehovsfiskarmiljö i Bohuslän men redan som ung tonåring i början av åttiotalet hamnade jag och mina kompisar på kant med de så kallade ”husbehovsfiskarna” som enligt oss använde för mycket och fel redskap vid sitt fiske. När jag som liten pojk fiskade med min farfar i Lysekil använde vi handlina till allra största delen när vi ville få mat till familjen. En hink med fisk räckte, sedan åkte vi hem.
Sedan många år tycker jag att nätfiske borde vara förbjudet för alla utan licens…

Och från och med årskiftet 2012-2013 blir det under stora delar av året förbjudet att fiska med nät på grundare vatten än sjökortets tremetersgräns.

För mig som verkar i trakterna runt Öresund betyder det att allt nätfiske grundare än tre meter är förbjudet 15 september till och med 30 april. När det är tillåtet att fiska med nät får man bara ha i näten mellan 16.00-10.00 med en total längd av 180 meter och maskstorlek av 130 millimeter.

Detta kommer göra underverk för att förstärka fiskpopulationen både längs kusterna och i åarna.

  • Fisken som skall upp i åarna för att leka stoppas inte längre av nät.
  • Det går inte längre att lägga ut nät som sedan vittjas lite då och då (ser man ett nät dagtid är det bara att ringa och anmäla…)
  • ”Fritdsfiskare” blir nog mindre pigga på att lägga nät vid sommarstugan eftersom de måste ut med båten två gånger per dygn.

Länk till myndigheten ”Hav och vatten”:

Taggad , , , , , , , , ,

Kommentera

