Insändare i Bohusläningen

I fredags kom min insändare in i tidningen Bohusläningen

När vi firade jul hos föräldrar i Uddevalla läste jag en artikel i Bohusläningen om att HSB i Uddevalla skall köpa el från Uddevalla Energi. Inget konstigt med det men när uttryck som ”närproducerad” och ”miljövänlig” el används om den vattenkraftsel som produceras i den gamla stationen i Bäveån tände jag till.

Bäveån flyter genom centrum i Uddevalla och en gång gick där gott om lax. Nu finns det sex kraftstationer som stänger av fiskens uppgång, två av dem har fisktrappor men uppenbarligen är de så dåliga att bara någon enstaka öring/lax tar sig upp varje år.

Jag skall fortsätta bevaka ärendet…

HSBel

Artikeln som låg till grund för min insändare:
http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.1884134-hsb-koper-el-fran-baveans-kraftstationer

Taggad , , , , , , , ,

Kommentera

