Jag är en tjuvfiskare

Finns det verkligen de som aldrig tjuvfiskat?

På ett flugfiskeforum ifrågasatte jag efter en het debattråd om det verkligen fanns någon som aldrig tjuvfiskat. Något svar fick jag aldrig men en del av de som skrev gav intryck av att de aldrig -sedan de började flugfiska öring vid sju års ålder- hade fiskat med olagliga eller olovliga metoder.

Jag är skeptisk. Jag hatar tjuvfiskare men som i allt i livet finns det nivåer. När jag stött på de som vid regnbågssjön med endast flugfiske tillåtet metar med bilen parkerad så de snabbt kan sticka därifrån har jag inte tvekat att springa med vadarbyxor genom skogen efter dem. Och de som i öringens lekbäckar sätter pinnar med krokar hängandes ned i strömmen är perfekta att träna aikido på…

Bland allmänheten finns ingen respekt för att fiske är reglerat. Jag är övertygad om att min familj är de enda som löser fiskekort för att meta med barnen i Venjansjön. Många ser det inte som ett problem att meta lite med barnen. Och egentligen tycker jag inte det. Att det under en sommarvecka dras upp några dussin mörtar och abborrar tror jag knappast påverkar beståndet i en stor sjö. Jag minns mina -oftast misslyckade- korta stunder under semestrar då jag kastat med haspelspö eller metat en timme när vi rastat på väg upp genom Sverige. Oftast är det et bra sätt att få in barn till ett vettigt fiske, om de får rätt handledning.

Det jag hatar är de som fiskar efter leköring, som kastar gäddor i skogen (för att de äter öringen), att man plockar upp för små eller för många fiskar och de som ”muckar” med de som bevakar vattnen.

Men jag har själv tjuvfiskat mycket i mina dar. Det är ingenting jag skäms för utan jag ser att jag fattade beslut som jag tyckte var rätt just då.

Här några av mina många erfarenheter:
Att jag kastade med haspelspöet i en norsk laxälv vi stannade vid under en campingsemester. Allvarligt, jag hade ingen aning om vad jag gjorde eller hur man skulle fånga fisk i en älv. Jag kommer från Bohuslän… Men jag var ändå livrädd för att åka dit för jag visste att jag inte fick fiska lax som jag gjorde.

Att vi var fem killar som delade på ett fiskekort i regnbågssjön 1979-1981. Vi ville göra rätt för oss men ingen av oss hade pengar (tror inte någon hade veckopeng, det var för de rika…) så vi köpte ett kort och kom överens om vem som skulle ta skulden om vi åkte dit. När vi började sommarjobba i gymnasiet fick vi pengar och köpte egna kort.

När jag och en kompis paddlade kanot i Lidan och vi kastade med UL-haspel lite grann. Jag fick tre öringar! på Meppsspinnare.

Alla de gånger vi pimplade abborre i Bergssjön. Ja…

Fiskat havsöring under Sagabron i Bäveån. Många ungdomskvällar har tillbringats i buskarna där med hullinglösa metkrokar.

Så jag ogillar tjuvfiskare men det finns stunder då jag inte blir arg. Flera gånger har jag stött på folk som fiskat fel och berättat vad som gäller. Vid några tillfällen har det gjort att de bytt fiskesätt eller blivit medlemmar i klubben som har fiskerätt. Och några gånger har jag varit på gränsen att ta till våld efter att ha blivit hotad. Nej jag är inte bevakare men vill gärna informera om vad som gäller.

Har jag tjuvfiskat i vuxen ålder? Ja, en gång för två år sedan i en Skåneå. På väg hem från jobbet stannade jag vid ett ”dike” och såg vak. Helt plötsligt började jag rigga spöet (som jag alltid har med mig) och krokade två öringar på en kläckare. Ett år senare kontaktade jag markägaren och berättade vad jag gjort och frågade om jag fick fiska på hans vatten. Han blev glad över att jag frågade och jag fick gärna fiska där hur mycket jag vill.

Hur ser er tjuvfiskekarriär ut?

Taggad , , , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Jag är en tjuvfiskare

  1. Mike skriver:

    😀

    Fiskekort fick jag och min bästa kompis i present en gång, till en put- and take sjö!
    Stort!
    Annars var det tjuvfiske för HELA slanten i början av fiskekarriären. Fast vi såg det aldrig så, vi upplevde bara att vi tjuvfiskade när vi var på argbondens bäcksträcka. Han jagade oss med hagelgeväret när vi blev påkomna. Jag hoppas så här i efterhand att sköt med lösa skott på 7-åringarna, men jag är skeptisk… (när vi blev äldre sköt vi tillbaka med luftgevär, det var sista gången han jagade oss)
    Riktiga fiskerebeller var vi men vi körde 100% catch and release på bäcköringen.
    Däremot ljusterfiskade vi havsöring (leköring) på hösten och det skämdes vi lite för när vi blev äldre och visare.
    Nu för tiden undviker jag ju att tjuvfiska, men det har hänt att jag fiskat innan årskortet är utbytt. I ett vatten jag är vid ibland är det stört omöjligt att bena ut vem som har fiskerätt, har där pratat med närboende som tycker det är helt okej att man är där och påtar men det förtar en del av upplevelsen, man har blivit feg på gamla dagar!

  2. Mikael Pertmann skriver:

    Nej, man har blivit ”mogen”… 😉

Kommentera

