Flugfiskeskola för min dotter

Nu börjar de, privatlektionerna för min dotter

I helgen dök det upp en förfrågan om någon visste någon 12-13 åring med kunskap i flugfiske som kunde tänka sig att i sommar tillbringa en vecka på Island för en TV-produktion. Fiska med Anders.
Det skulle bli rödingfiske i strömmande vatten samt öringfiske i mindre strömmar. Jag tänkte att min äldsta dotter (elva år) borde vara en lämplig kandidat, inte minst med tanke på hur trevlig och social hon är.

Efter att ha diskuterat det fram och tillbaka med de ansvariga tog hon det mogna beslutet att inte ställa upp, hon känner att hon kanske inte skulle klara av att självständigt lösa oväntade fiskesituationer framför kameran. Hon är ju inte nybörjare men saknar dock rutin, dessutom har hon alltid haft mig bredvid sig under fisket.
Kul är att det är andra gången hon får förfrågan om att Fiska med Anders, första gången var hon bortrest och denna gång var hon inte säker på sin roll.

Så, efter förslag från henne har vi nu börjat Dunkroks flugfiskeskola. Två lektioner i veckan med allt man behöver kunna för att klara sig i en liknande situation…

I går blev det knutar. Repetition av två basknutar. Betesknuten (improved clinchknot) och Orvis Tippet Knot. Hon fick knyta dem ett gäng gånger och granska dem med förstoringsglas för att förstå vad som kan gå fel.

Orvis Tippet Knot

Nästa gång blir det att finslipa på kasttekniken en tio minuter.

Tanken är att vi under utbildningen skall igenom ett antal moment så hon skall känna sig bekväm med att stå vid en ström/sjö och välja fluga samt presentera den för fisken. Och kroka av, reda ut trassel…

Roligaste projektet på länge!

Taggad , , , , , ,

One thought on “Flugfiskeskola för min dotter

  1. Underbart att höra….. En sån go pappa och en lika go tös. Jag skall följa Er. Hoppas att Du lägger ut skolan/lektionerna på Dunkrok. 🙂

Kommentera

