Vilken knut är bäst?

Varför betesknuten och Orvis Tippet Knot?

Jag har alltid varit nyfiken och gillar att testa saker och ting. En viss inbyggd misstro på ”så har vi alltid gjort” gör också att jag gärna vill kolla själv.

Och betesknuten är en enkel och bra knut som går att slå även med frusna fingrar. Jag föredrar Uniknuten men betesknuten är svårare att få fel och bra som basknut.

Orvis Tippet Knot är lite ny för mig men är enkel och bra.
Mina resultat på en typ av tafsmaterial visar att blodknuten ibland är starkare och ibland svagare än  trevarvs kirurgknut och starkast -med delad förstaplats- är Orvis och dubbel Grinner (eller om den heter Uniknut?( har glömt det)). Och, nej, skillnaden är inte stor mellan knutarna… Hellre en svagare knut som du alltid gör korrekt än en starkare du inte riktigt behärskar…

Kul är att kontrollera en knut med lupp. Ibland ser det för jävligt ut (kolla varvet till vänster där det lagt sig över de andra).

grinner

Taggad , , , , , , , ,

Kommentera

