CDC av olika kvalitet

Withflyrod vinner på snyggast brev

Jag tycker CDC är det som gör flugbindning och flugfiske roligt. Kul att binda med och jag är övertygad att fisken upplever de mjuka flugorna som både naturliga och fiskliga.

Efter ett Facebooktips från en annan flugbindare beställde jag CDC från withflyrod. Och leveransen var den vackraste jag upplevt med ett brev som var personligt utformat och informativt.

cdc

Hur var fjädrarna då? Jag band ett par kläckare och visst var det hög kvalitet på fjädrarna. Men de är inte det enda alternativet, om du vill binda torrflugor (Duns) som Marc Petitjean med splittad bindtråd och klippta fjädrar är de bästa alternativen CDC från MP eller SwissCDC, detta på grund av att fjädrarna är längre.

Men för kläckare i varierande (mindre )storlekar är de ett riktigt bra val och jag gillar att beställa från en svensk leverantör.

CDC

Taggad , , , , , , , ,

2 thoughts on “CDC av olika kvalitet

  1. Torbjörn skriver:

    Jag håller med dig. CDC:n från Ted är excellent till emergers. Fjädrarna är lite för uniforma för andra flugor. Beställer du fler gånger från Ted som kommer han att komma ihåg dig i brevet.

  2. Mikael Pertmann skriver:

    Tack.
    Jag kommer beställa igen, de flugor jag skall binda blir just enkla kläckare (med vikt CDC som thorax). Sådana flugor har ju för mig blivit de nya torrflugorna.

Kommentera

