En husbehovsfiskares redskap

Jag var hos föräldrarna i helgen och dumpade två av barnen över sportlovet

Då plockade farsan fram en låda med lite redskap från min farfar. Han bodde i Lysekil och har varit yrkesfiskare, husbehovsfiskare och jobbat på Boviks sillfabrik. Precis som farmor…

Alla flugfiskare ogillar husbehovsfiskare, så även jag. Jag minns på åttiotalet när vi unga grabbar bråkade med husbehovsfiskarna som såg det som sin naturliga rättighet att lägga nät i mängd och sälja ”lax” (havsöring) svart.

Men egentligen är det inget fel på att vara husbehovsfiskare. Det betyder att man fiskar enbart för sitt husbehov och för det behövs ju inget annat än handredskap egentligen. Min farfar lade visst lite nät (inte alls ofta eller i någon mängd) och ål och hummer fångades med några tinor och ryssjor.

Men den absoluta majoriteten av fisket skedde med handlina med två krokar. En grov lina (typ 0,90) med ett hundragrams blysänke som fick dansa ned till botten från båten för att sedan lyftas upp en halvmeter. Sedan tog plattfisken eller vitlingen de agnade sillkrokarna och fisken drogs upp. När en en hink var full åkte vi hem och åt smörstekt fisk till en kopp te. 🙂 Så den dag husbehovsfiskarna säger att de enbart kommer ägna sig åt fiske med handredskap med max två krokar, då kommer jag stödja dem…

redskap

Här en av de gamla vindorna från farfars låda. Hur gammal den är vete tusan men troligen har jag fiskat med just denna för 40 år sedan

 

Taggad , , , , , , , , , ,

Kommentera

