The fine art of being pleased with one self

Just idag känner jag för att klappa mig själv på axeln

Förmodligen för att jag i helgen gjorde ett halvdant målarjobb på en av bilarna (rost) och behöver uppmuntran…

För ett år sedan var jag bara en flugfiskare med hyfsad kunskap om fiskevård och biologisk mångfald.
Jag har visserligen alltid haft både intresse och baskunskaper för fiskens levnadssituationer och vad som påverkar dem negativt.

Men under det senaste året har jag fått nya kunskaper om framför allt öringen i de skånska åarna, vad som skett de senaste trettio åren, var öringen kan finnas och vilka hot den lever under.
Jag har blivit ansvarig i en av de klubbar jag är med i för fiskevårdsfrågor, jag sitter med i arbetsgruppen som skall sköta den miljon kronor Findus investerar i fiskevård i vege å och jag har lyckats genomdriva en del förändringar i en av klubbarna så inriktningen går mer åt fiskevård.
Som exempel har klubben sett ut sju personer som ansvarar för olika delsträckor av ån och skall bevaka åns status vad gäller vandringshinder och påverkan av lekbottnar.

Vad har jag lärt mig?
Ojoj, många saker. Men några -kanske inte självklara- kunskaper är att det inte är viktigt att få upp en massa fisk för lek utan viktigast är att skapa bra lekbottnar så de ägg som läggs resulterar i stora mängder yngel. Som kan växa till sig och sedan vandra ut till havs.
Och att ett stort problem är markägare som olagligt bygger betongväggar i åar för att stoppa vattnet så de får en snygg vattenspegel framför altanen… Nu ser jag sådana överallt. Överallt. (Tips,skicka en anmälan med foto till Länsstyrelsen så är de skyldiga att kräva rivning.)
Att de flesta ”laxtrappor” är felaktigt konstruerade och knappt låter någon fisk vandra upp.
Att EU:s bidrag till odlingsfria zoner på 5-10 meter längs vattendragens kanter (som skall skydda mot övergödning) hindrar möjligheten att locka markägare till att plantera träd längs vattnet. De blir av med bidragen om de planterar träd vid strandkanten (vilket ger förbättrad miljö för fisk och insekter i vattendragen)… Moment 22 någon?

Men snart är det vår och arbetet för bättre miljö i mina vattendrag börjar igen. I morgon blir det dragning av 2013 års fiskevårdsplan för Vege å, skall bli rejält spännande att ta del av den.

Taggad , , , , , , ,

Kommentera

