Det heter HDMI 1

Ibland får jag några minuter över för att binda flugor

I dag medan riset kokade tog jag fram prylar och slängde ihop några flymfer. Mina fyra barn -plus en kompis från skolan-  pysslade med lite av varje, som läxor och bloggande.

Krok: storlek 14
Dubbing: Opossum
Tråd: 12/0 oliv
Hackel: Whiting höna i blue dun
Silvertråd.

Alla flugbindningsfilmer är jämt så perfekta med lyckade flugor och inget som krånglar. Därför valde jag att visa hur det kan bli när jag binder flugor för ett fiske i Jämtland. I filmen sker flera ”missar”, en av dem är att jag glömmer rycka lite extra fjäderstrålar på hacklets ena sida (vilket hjälper till att få en snygg lindning av hacklet). Och en stor miss. Någon som ser den? Första gången jag gör så…

Flugan blev bra, lagom slank kropp med lätt tapering och ett hackel av rätt längd. Kommer sitta klockrent i änden av en 0,16-tafs.

Det blev förresten Sushi till middag, renskavsgrytan med ris jag planerat som middag blev ett gäng luncher istället. Tack fru för ett bra beslut när du kom från jobbet…

Taggad , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Det heter HDMI 1

  1. Öberg skriver:

    Inspirerande att se…

    Påminner mig om att man kan hinna med att binda mellan vardagsaktiviteterna!

    Tack!!

  2. Mikael Pertmann skriver:

    Tack skall du ha.
    Jag har mina grejer i en liten träbänk som alltod står framme i ett hörn. Och när jag får en kvarg över tar jag fram material för tre flugor, väljer krokar, rycker hackelfjädrar och lägger fram en dubbingpåse. När jag bundit tre flugor (ibland hinner jag fler förstås) lägger jag tillbaka allt.
    Och därför gillar jag hackelmätare, så smidigt att veta att jag har tre fjädrar liggande i rätt storlek. Skulle jag inte hinna binda färdigt åker de ned i en liten ask (från 1910 som innehållit fotografiska glasplåtar) för att göras färdigt senare på kvällen eller annan gång.

    Jag är inte typen som sätter mig ned en hel kväll med en flaska visky för att binda lite på måfå. 🙂

Kommentera

