P&T i skånska dammar

Nu börjar en ny fas i mitt liv, P&T i dammar

Jag tycker ofta att min bakgrund som fiskare skiljer sig åt från många andras. Mitt flugfiske började inte med regnbåge i dammar och jag har aldrig doppat en fluga i ett fjällvatten. Inte heller drömmer jag om att åka till Nya Zeeland för att fiska öring…

Jag har fiskat regnbåge i fyra vatten, en grävd grusgrop i Finland där alla som hyrt bambuspö storögt stirrade på mig när jag drog fisk efter fisk med glidflöte nära botten på sjuttiotalet, Klavreström (när det bara var fiskodling för restauranger) där jag fick fiska i en odlingsdamm, Herrestadsfjället i Uddevalla med Smedsvattnet och Gråtåsvattnet där fiske sker i skogsmiljö utan bryggor och kalhuggna stränder samt Brostorpsdammarna.

Innan jag fiskade i Brostorpsdammarna hade jag inte insett att det finns en hel värld av regnbågsfiske i dammar där grupper hyr in sig för en dags fiske och där det sker regelbundna isläpp av fisk. Men nu har jag fått inblick i både det positiva och negativa med den fiskevärlden. Det negativa är framförallt alla dessa gräsliga sladdriga fetfiskar som i princip saknar fenor, en del av de bilder jag sett får mig att må illa. Jag respekterar de som trivs med en dags fiske som avkoppling från vardagens stress men ärligt så vill jag inte ens umgås med de som bedriver den sortens fiske. 😦

Men, nu skall jag börja utforska fisket i P&T-dammar. Ett skäl är utbildningen av mina döttrar till flugfiskare, de två stora har fångat näbbgäddor så de är inte helt väck men framförallt min äldsta (12 år) skall få en ordentlig gnuggning i flugfisket. Och då passar det utmärkt med fiske i fina dammar med sjyst fisk.

Jag har valt ut följande dammar att utvärdera och provfiska med döttrarna:

Bjeveröds SportfiskeBondemölla SportfiskeMånstorps fiskeSireköpinge

Varför inte Brostorp? För långt bort.

Dessa dammar ligger inom rimligt reseavstånd och verkar ha bra kvalitet på fisket. Att det finns möjlighet till övernattning är också intressant.

Ser fram emot att ta med en dotter om ett par veckor för ett första fiske. Jag förstår att många fiskar sjunklina med boobies men jag väljer flytlina med flickslända. Har fungerat förr…

Ett par bilder från dagens besök på Bondemölla. Stannade till tio minuter på väg hem från Kristianstad.

bondemalla_02

bondemalla_01

Taggad , , , , , ,

Kommentera

