Man skall ju äta fisk ibland

En gädda, en havsöring och ett gäng abborrar

Det är vad jag brukar äta av vildfisk per år. Annars är det C&R som gäller. Undantaget är regnbågar som ju odlas och placeras i vatten för att just fångas och ätas. Där åker så gott som alla upp.

Abborrar brukar fileas, smörstekas och ätas på knäckebröd. Gädda blir det oftast i ugn med lite fyllning i buken. Skall prova queneller någon gång…

Här några länkar med tips om det ena och det andra:

Lyckas med fisken efter fångsten

Filéa abborre

Tillagningsguide fisk

Lite om fisk och recept

Grillad regnbåge i papper Jag är motståndare till att använda alu-folie i onödan. Speciellt som nästan ingen lämnar det till återvinning.

Rensa fisk å sånnt Som barn till finsk mor letar jag gärna material från Finland… (Min morfar är för övrigt född i Wyoming, vid en å som har gött fiske…)

Äta mört Jo då. Mört var en vanlig matfisk förr i tiden. För trehundra år sedan ansågs abborre, mört och braxen vara våra viktigaste matfiskar.

Odlad lax Ojoj vad jag önskar jag kunde avstå helt från att köpa odlad lax. Men vi har minskat rejält på vår konsumtion.

Taggad , , , , , , , , , ,

Kommentera

