Mikael havsöringen 1 – 0

Jag var ute en stund efter jobbet och efter en kvart var det dags för strip-strike

Efter en tiomilakörning från Kristianstad stannade jag till vid min närkust och viftade efter öring en stund. Eftersom svärmor är på besök fanns det tid att ta en stunds fiske (behövde inte hämta barnen från skolan denna dag).

Det var mitt andra pass för i år (första var på nyårsdagen) och jag tänkte jag skulle hinna med kanske en timme med lite tur. En annan fiskare var utvadad och jag tog en sväng längs stranden för att komma en bit vid sidan av. Vädret var som jag älskar det, sol, svag vind och klart vatten. Jag har aldrig fått en havsöring i Skåne under tuffa förhållanden, de jag lyckats få upp har alla huggit under solväder med chans för T-shirt. Min första skåneöring fick jag under näbbgäddefiske på lårdjupt vatten iklädd vadare och just T-shirt… I april.

Jag hade laddat dagen innan med att sätta på en ny ögla på linan. Roman Mosers minicon. Jag gillar dessa öglor och snacket om att det blir en gångjärnseffekt när man kastar tycker jag inte stämmer. Kastandet känns lika mjukt som en nylontafs fäst med med nålknut och inte fastnar öglan i tafsringarna heller.

roman

Jag sätter en klick Liquisole på en bit papper och rullar biten där lina och ögla sitter ihop i limmet.
Torkar bort överskottet och sedan får allt torka 24 timmar.

Jag valde min favoritfluga, en Magnus variant med rosa kropp.
Här en bild på flugan med tång och allt direkt efter fångsten.

magnus

Lite skönt var det att fiska strandnära…

hus

Efter tio minters fiske  blev det en dragning och en stund senare en ”meränmarginalgodkänd” som fick gå tillbaka efter några rusningar.

fisk

Jag hoppas på ett pass till innan sommaren. Numera fiskar jag för övrigt genom att sätta spöet under armen och strippa hem linan med oregelbundna drag. Min linkorg är också till stor nytta när jag står utvadad bland tång och sten.

Som tafs har jag börjat använda en så kallad braided (flätad) leader. Dessa tafsar -som man fäster en tafsspets på- sträcker bra, ger snygga avslut på kasten och förblir raka efter förvaring på rullen.

furled

Taggad , , , , ,

Kommentera

