Viva appen

För ett år sedan fick jag nys om Sjöfartsverkets app ViVa som ger tillgång till mätdata om vind och vatten

Skaffade den -till slut- för en månad sedan och jag gillar. https://itunes.apple.com/se/app/viva-sjofartsverkets-vind/id431826635?mt=8

Framförallt är det vattentemperaturen jag uppskattar att få veta. Jag ser till exempel att i dag är vattnet 8° medan det för en vecka sedan var 6,2°.
Och med tanke på att öringen helst inte äter* vid en temperatur under 4° och börjar stormtrivas när temperaturen är 8° så tycker jag det känns bra att veta när det kan vara värt att bege sig ut med spöet.

* inte äter och inte äter… Visst äter den men ju kallare vatten desto större risk att bränna mer energi än födan ger…

(Nej, rubriken i mitt inlägg är inte särskriven…)

viva

Taggad , , , , ,

Kommentera

