Flätade och tvinnade tafsar

Braided vs Furled

Vilken tafs är bäst är något som aldrig får ett rakt svar. Eftersom det inte finns något…

Jag har provat taperade niofots fästa med nålknut och med perfection loop i ögla. Och oroats över att tafsen blir kortare och kortare för varje flugbyte.

Jag har knutit egna tafsar. Har fungerat bra men blir lite pilligt.

Sedan upptäckte jag tafsringen. En liten metallögla som knyts i änden på den taperade tafsen där tafsspetsen sedan knyts på.

Och senaste favoriten för ytnära fiske (torrt och nymf) är Roman Mosers tafsar. De är riktigt trevliga. Lätta att använda, ger snygg överrullning (dock inte med tunga flugor) och ger faktiskt bra draggfria drifter. En vanlig nylontafs har ju en ”spänst” som gör att de inte lika smidigt anpassar sig till strömmens små virvlar.

Men jag hade stora problem med att fatta skillnaden mellan ”Furled” (tvinnad eller kanske man skall säga spunnen eller hopsnodd) och ”Braided” (flätad). Så jag tog en bild på två av mina tafsar. Som en minnesbild till nästa gång jag glömmer vilket som är vilket…

leader

Taggad , , , , , , , ,

3 thoughts on “Flätade och tvinnade tafsar

  1. Torbjörn skriver:

    Har kört med flätade tafsar i många år och de har fungerat bra. Både torrt, nymf och streamer. Men köpte några tvinnade från furledbyhand.com, den korta till mitt #3 7’6” spö och den längre till #5 9′ spöt. Kan bara säga att till torrfluga är den tvinnade tafsen outstanding. De flätade tafsarna har trots allt lite minne som inte finns i tvinnade tafsar.

  2. Mikael Pertmann skriver:

    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.
    Jag använder flätade tafsar även för havsöringfisket.

  3. […] fot med 4x tafsspets. Jag har tidigare skrivit om att jag börjat använda både braided och furled tafsar. Furled är tvinnad och braided […]

Kommentera

