Pedagogisk flugbindning

Johan Klingberg briljerar igen

Jag fick händerna på en bok om flugbindning av Johan Klingberg. Världens kortaste recension blir att den är djäkligt bra. Köp den om du är nybörjare inom flugbindning.

Jag började binda flugor 1980. Då fanns inte mycket information om hur man binder flugor. På Uddevalla Stadsbibliotek fanns böcker av Bengt Öste och Preben Torp Jacobsen. Och Lennart Bergqvists bok om Modern flugbindning som gavs ut av Fly Dressing.

Problemet med dessa böcker var att de egentligen inte var anpassade för oss totala nybörjare, vi som inte visste hur en fluga skulle bindas. Det krävdes viss förkunskap.

Men nu har Johan Klingberg skrivit en riktigt bra bok om flugbindning. En bok som faktiskt ÄR pedagogisk och beskriver hur en fluga skall bindas och varför den binds på just det sättet.

Jag tycker det är fantastiskt att flugorna som beskrivs i boken är just de som den moderna flugfiskaren kommer i kontakt med. F-fly, tjecknymfer och flicksländenymfer.

Jag gillar att det för varje flugmönster finns en berättelse om varför flugan används och hur den skall fiskas. Just detta är guld värt för den oerfarne flugfiskaren. Och jag som inte längre är oerfaren läser också med intresse de texterna.

Att dagsländeimitationen enbart är en fallskärmshacklad är ett djärvt grepp, som jag gillar. Den typen av fluga är ju bra på alla sätt eftersom den imiterar både en dun och en spent spinner.

Finns det något jag ogillar med boken? Yupp.
Jag är besviken (och förvånad) över att en kläckare (med CDC) inte finns med förrän som en variant i slutet av boken. För mig är en CDC-kläckare det självklara valet när man skall fiska torrt. Inte den gamla skolans hacklade torrfluga… Men visst, boken handlar om tekniker, inte mönster.
Och jag trodde Red Tag inte skulle förekomma bland flugorna. Men det gjorde den… 🙂

Men jag ger boken en fyrakommafem av fem möjliga!

klingberg

Taggad , , , ,

Kommentera

