Fasanstjärtnymf

Jo. några Pheasant Tail Nymphs blev det (sex stycken noga räknat)

Detta är en klassisk nymf som jag använder alldeles för sällan. Men i Jämtland är det säkert bra att ha den med, funderar på att fiska (barnen alltså) med en tvåflugetackling. Ett haröra med guldskalle och en fasanstjärtnymf inbunden i krokböjen med en trettiocentimeterstafsbit. Eller inte…

Jag binder alltid med koppartråd -UTC Ultra Wire- i en trådrullehållare. Har en sådan som bara används för wire. Tycker det blir lättare att styra varven helt enkelt. Flugan är enkel  och snabb att binda, det enda jag upplever som lätt problematiskt är att fästa in fasanfibrerna. Jag upplever att mina fingrar är för klumpiga för att hålla den lilla bunten med fibrer. När man binder torrflugor med hackelfiber (jag använder coq de Leon) så är det bara att fästa in fibrerna och sedan dra dem till rätt längd. Går inte med fasanfibrer och koppartråd, risken att de går av är för stor.

Men när de sitter på plats är resten lätt. 🙂

På bilden nedan ser jag ett vanligt fel, stjärtspröten är för långa, de skall vara cirka halva längden. Och nej, spröten sitter inte snett (på sidan av kroken), de är faktiskt spridda runt krokskaftet… I alla fall efter jag petat dem rätt.

phtn

Taggad , , , , , , , ,

Kommentera

