På besök i Jämtland

26 timmars resande, en timmes fiske

Torsdag 6 juni flög jag och två av döttrarna till Stockholm för att sedan kliva på tåget till Undersåker i Jämtland. Ett ungdomsläger hägrade där det skulle ske olika aktiviteter som klättring, paddling, tipspromenader och grillande. Tanken var att på söndagen -efter avslutning- tillbringa dagen med fiske i Brattlandströmmen som har rykte om att ha ett bra bestånd av öring.

Lägret var kul och barnen tyckte det var bästa lägret hittills. Typiskt är att vid säkerhetskontrollen på Landvetter fick jag -i bästa Stig-Helmerstil- ta av mig kängor och bälte och lägga dem på bandet för att sedan passera bågen igen. Den där promenaden förbi hela kön hade säkert generat en del människor…

Fisket då? Nix, det var inget vidare. Älven var bred, vattnet var högt och träden växte ända ned till strandkanten. Utan vadare var det kört att komma ut för kastande. Det fanns några luckor men hela situationen andades jobbigt…

Jag var nere en morgon och rekade lite. Hittade ett ställe där jag provade med att rolla ut linan tvärströms med ett haröra med guldskalle. Två mindre öringar blev det där och på ett annat ställe blev det en till som klev av. Lite kul men inget för barnen att inleda sin strömvattenkarriär på.

 
Streckad linje visar var jag lät flugan drifta fritt

brattlandsströmmen01

Efter att ha snackat med ett par personer samt att jag hade en minnesbild* av en mindre ström med möjlighet till fickfiske från stenar beslutade jag oss för att satsa på fiske inne i Undersåker.

* Vi åkte fram och tillbaka med ledare under utbildning från campusåre och vi passerade en del mindre strömmar, varav en borde varit i Undersåker

Men, jag hade fel. Indalsälven är inte en liten ström med möjlighet till fickfiske från stenar. Vi satt vid ett brofundament ett par timmar och slappade, kastade lite över sjön (älven) och tränade på linbågar. Den lilla strömmen jag mindes var nog från en annan bro en bilfärd bort…

 

Ser bra ut. Not.

indalsalven

 

 

Stationen var mysig och andades min barndom

station

 

 

Låter det gnälligt från min sida? Inte alls, lägret var toppen och barnen tycker att allt var bra. Inget fiske för dem? Inga problem, man kan ju kasta pinnar, göra flöjter, diskutera Simms3 och annat.

Men nästa gång tänker jag ta med spöet vart vi än går, det fanns små stunder över med närhet till mindre strömmar. Men jag ville visa att fisket inte är det viktigaste. Men jag valde fel, hade jag haft spöet kunde det blivit en del av upplevelserna även för andra deltagare som kunde provat att kasta eller svinga en fluga. En annan pappa hade med ett spö, men det var hela tiden nedpackat. han och jag stod dock tysta och tittade på de få vak vi såg under paddlingen…

 

Här en dotter på väg uppför en tjugometersklippa

al_03

 

Taggad , , , , , ,

2 thoughts on “På besök i Jämtland

  1. Hans skriver:

    Mm. Den lilla strömmen vid en bro i närheten var förmodligen antingen Storån eller Vålån? Storån är ju rätt ”välkänd” iaf. Snyggt jobbat efter förutsättningarna dock. Följer dig/er med spänning och jobbar själv ”hårt” med pedagogiken med mina små

    /Hans Hulling, Karlstad

  2. Mikael Pertmann skriver:

    Tack så mycket!. Jo, Storån var den ström där vi tysta stod och tittade på vakande fisk, utan spön inom räckhåll..

Kommentera

