Komplettering skånsk skogså

Jag fick frågan om hur stor fisken var på tidigare filmsnutt

Exakt hur stor vet jag inte men någonstans mellan 20-25 cm vilket är en ok storlek för den delen av strömmen. Jag fiskade på en sträcka som har ett vandringshinder nedströms vilket gör att öringen är stationär. Jag vet att där finns större men då blir det nog att satsa mer på nymffiske i djuphålorna.

Flugan jag använde för filmfisken var en dagsländeimitation i storlek 16. Bunden á la Marc Petitjean med kropp av en CDC-fjäder, stjärtspröt av hackelfibrer och vinge/thorax av CDC-spunnen mellan splittad bindtråd. Jag valde inte flugan av något särskilt skäl, inga kläckningar syntes och endast fjädermyggor dansade runt vattnet. Så jag tog flugan av rena känsloskäl, jag gillar den.

 

Lite om utrustning:

Jag var klädd i vadarbyxor nedrullade till midjan. Varför vadarbyxor när vattnet nästan hela tiden är lägre än knädjup? För att det är lätt att överraskas av en djuphåla som går över midjan… När jag fiskar mer kända vatten använder jag gärna vadarstövlar.

Spöet var 7′ 6″ vilket är en bra kompromiss, kort nog för att jag skall kunna kasta under trädgrenar som hänger över vattnet och lätt att hantera i snåren. Men det är ingen dum idé att ha ett 9′ som komplement, både för att kunna hålla upp linan när man fiskar över de små strömnackarna (öringen står ofta precis där strömmen ökar farten) och för att kunna kasta när vassen växer högt i kanterna. Att stå utvadad och ha högt gräs en meter över huvudet kräver en del av kastandet med ett kort spö…

Linfärg. Jag gillar gula linor, de är lätta att se mot skogen när man fiskar i solnedgång/skymning. Vita linor har inte lika bra kontrast och gröna…

Nästa gång jag fiskar i en liknande miljö kommer jag ta med stimulators och humpies. Just Humpy är en gammal favorit hos mig för den syns väl, flyter bra och gillas av fisken. Som man säger, Humpy liknar allt och inget i insektsväg. 🙂

 

Taktik

Det som är kul med att fiska dessa strömmar är att testa olika placeringar av flugan. Lägga den på en öppen yta och inte få hugg, lägga den i en skumkant och få hugg.

Taggad , ,

Kommentera

