Haben Sie einen Fischereischein?

Att fiska i Tyskland är både enkelt och lite krångligt

Nej, jag fiskade inte under vår nio dagar långa resa. Men jag passade på att försöka ta reda på lite fakta om hur det skulle vara att fiska i Tyskland den gång vi återvänder. Jag var ganska fördomsfull och trodde att flugfiske i Tyskland skulle vara som golf i Schweiz (som jag inte heller vet någonting om). Det vill säga bara för de rika och snudd på omöjligt med svindlande höga prisnivåer. Så är det inte. Visserligen verkar kunskapen om flugfiske bland gemene man vara sämre än i Sverige, i en boklåda i Wernigerode frågade jag efter böcker om Fliegenfischen och fick till svar att: ”Nej, vi har tyvärr inga böcker om flygande fiskar (fliegende Fische)”. Det visade sig dock att de hade en (bra) nybörjarbok om flugfiske…

Men, hur är det med regler och licenser och sådant? Är det inte väldigt krångligt? Om vi börjar i andra änden så är det ungefär som i Sverige. De flesta vattendrag och sjöar är fiskbara med ett fiskekort. Ofta kan ett fiskekort köpas i en sportbutik eller på närliggande hotell. Jag vet inte om bensinstationer och liknande säljer fiskekort men det är möjligt. När vi stannade vid floden Bode nära Treseburg så stack jag och en dotter in på Hotel Bodeblick och tog reda på lite om fisket. Ett tips, träna in lite tyska eftersom det är inte är helt ovanligt att folk faktiskt inte pratar engelska, inte ens på turistbyrå! Nåväl, min tyska räckte för att förstå att ett dagkort kostar 22 euro och att reglerna tillåter att man tar hem tre fiskar. Gott om öring. Hit skall jag absolut återvända med ett Orvis Frequent Flyer i handen! Vilket vatten, gott om vak, nattsländor, knappt meterdjupt vatten med god sikt. Perfekt ställe för att flugfiska med barnen.

Vägen över floden var rätt cool där man körde i decimeterdjupt vatten!bode1

Så fiskekort är inte mer knepigt än i Sverige. Men vi vet ju att det inte alltid är så lätt i Sverige heller, jag har tillbringat en del tid med att hitta någon som säljer fiskekort och oftast vet kassören på macken ingenting om fiske. En gång i Dalsland fick jag kort för fel sträcka av Valboån…

Och det krävs en del forskning för att få kunskap om fisket. Ägaren till det hotell där vi bodde i Braunlage (det flöt en bäck med öring 20 meter från vårt fönster…) sade att vi kunde fiska i bäcken men att vattnet var lågt och det fanns mest småöringar. Det visade sig sedan att vi bodde i ett naturreservat där det absolut inte är tillåtet att fiska! Så lita inte på första bästa information…

Fischereischein
Här kommer det krångliga. Inse att Tyskland visserligen är ett land men landet består av flera delstater som delvis är självstyrande. Och i de flesta (inte alla) krävs att du har ett Fischereischein som är en licens som ger dig rätt att fiska i delstaten. Observera att det fortfarande krävs att du köper fiskekort för det vatten du vill fiska i.

Om du bor eller jobbar i Tyskland (en längre tid) måste du genomgå en trettio timmars utbildning och göra ett test (på tyska) som visar att du har kunskaper om fiskar, biologi och hur fisk skall dödas med mera. Ett sådant test genomförs vid ett fåtal tillfällen per år. Men som turist är det (oftast) enklare, vissa delstater har tagit bort kravet på Fischereischein och det räcker att bara köpa ett fiskekort. I Sachsen-Anhalt (där vi tillbringade fem dagar) krävs det en sådan licens men man slipper utbildning och test.

Ta med pass, ett svenskt fiskekort* eller medlemskort i en svensk fiskeklubb (gärna med en lapp som översätter det som står på kortet), ett körkortsfoto och besök närmsta rådhus (Rathaus). Där utfärdas ett sådant på avdelningen som kallas ”Ordnungsamt”. Eftersom jag inte fiskade så skaffade jag inte ett sådant men se till att göra det, böterna blir rätt dryga om du fiskar utan plus att du inte kan köpa ett fiskekort utan licensen.

Mitt tips är att kontakta (titta längst ned i länken för delstaten Sachsen-Anhalts kontaktperson) rätt avdelning innan resa för att reda ut detaljerna. Jag har helt glömt bort priset för licensen men ta med 50 euro för att vara på säkra sidan…

* Tyskarna tar för givet att man även i Sverige måste genomgå test för att få köpa fiskekort. Så med ett svenskt fiskekort/medlemskort utfärdat i ditt namn antar de att du genomgått motsvarande svensk utbildning och därmed är berättigad till att få köpa tysk fiskelicens…

Här en länk till regler för olika delstater: http://www.fisch-hitparade.de/fischereischein.php

Här en bild på tysk öring:
forelle2

Taggad , , , , ,

Kommentera

