Nappindikator uppdaterad

Jag skrev tidigare om att jag skaffat nappindikatorer i form av plastbubblor

Nu har jag provat dem ett par gånger och visst fungerar de. Jag har riggat med en harörenymf med guldskalle i storlek 14 och satt plastbubblan på tafsen på ett avstånd från nymfen av ungefär dubbla vattendjupet.

Ett niofots spö i klass fem var lagom för att få ut riggen utan problem. Sidkast fungerade utmärkt, bättre än rollkast. Bland annat landar riggen tystare i vattnet med ett sidkast.

Jag har inte haft många napp men vanligast är att indikatorn gör en liten rörelse i sidled. Vi snackar knappt märkbar. Och då gör jag ett bestämt spödrag och fisk på kroken.

Jag kommer använda tekniken ibland framöver och då när jag fiskar lite djupare (midjedjupt) och snabbare vatten. Det finns några sträckor i Vege å där det finns större öring och jag tror en nymf nära botten kan ge resultat. Och med en plastbubbla med en tung nymf under blir det lättare att hålla djupet.

Taggad , , , , ,

Kommentera

