Kanske blir det ett grässpö?

Var ute på ett trevligt fiskepass i går söndag, med en canebyggare av högsta klass.

Jag tog en liten tur till Vege å med Ulf Löfdal, en spöbyggare som vet vad han gör. Vi skulle utforska lite sträckor för att se om de var värda att återvända till när vattnet stigit och värmen minskat. De var de, porlande (tyvärr lågt) vatten med överhängande träd och meandrade kanter. Mumma.

Jag tog också tillfället i akt att testa några spön, noga räknat fyra olika taperingar. Att kasta med dessa spön var en härlig känsla, jag förstår de som lägger annat åt sidan och bara fiskar cane framöver.

Jag fann två favoriter och slutligen bestämde jag mig för att att vad jag skulle vilja ha är ett Legacy 7′ klass 3. Med lindningar i British Racing Green förstås… Vilket spö, att placera flugan precis där jag ville gick lekande lätt och när jag kastade i besvärliga situationer med grenar en meter över vattenytan fick jag till tajta linbågar jag lätt kunde styra dit jag ville. Min andra favorit var ett spö med tapering anpassad för den italienska kaststilen, en typ av kast som -enligt Ulf- passar oss i södra Sverige bra. Vardagen för mig i mitt fiske är inte att ha femtio meter fri kaststräcka runt mig i norrländska jämtlandsälvar… 😉

Italiensk kaststil:

Men trots att det spöet kändes skönt som bara den att kasta med ett väljer jag ett Legacy. Jag trodde att en mer långsam tapering skulle passa mig men Legacys snabba toppaktion är precis vad jag behöver för mitt fiske i Vege å.

Vill ha. Måste ha.

Taggad , , , , , , , , ,

Kommentera

