Kasta fluga på italienska

Jag nämnde något om italiensk kaststil. Vad är det?

Inte för att jag är så värst kunnig om den italienska kaststilen, jag minns att jag läste en artikel i Flugfiske i Norden en gång där den beskrevs (utan bilder). Men vad jag minns är att man använder korta spön i lätta linklasser (typ 6′ klass 2) och kastar med en större armrörelse. Och man stoppar inte på det där välbekanta distinkta sättet, istället får spöt beskriva en båge på 180° och kastet avslutas med att man istället för att stoppa följer efter med armen och liksom ”pekar” mot målet.

Man håller dessutom fingrarna runt rullen för att underlätta den stora rotationen av spöet.

Stilen kallas TLT, Total Line Technique.

Taggad , , , , ,

Kommentera

