Första passet som guide

Två glada killar uppskattade min guidning

I onsdags körde jag som vanligt en av döttrarna till orkesterträning med cello. Jag passade på att låna tre böcker, handla lite mat och lägga tjugo minuter på att fiska gädda vid skjutbanan vid Furulund.

När jag parkerade bilen svängde en en annan bil med två unga mån in och vevade ned rutan. De undrade om jag visste var man kunde fiska eftersom de fått hänvisning till skjutbanan.

Visst, inga inga problem” sade jag och erbjöd mig att visa dem vägen. Vi vandrade längs åkern och jag berättade om gäddor jag fångat och ställen de borde prova. Pekade ut näckrosdungen där det alltid står en fyrakilos gädda. De undrade om jag verkligen skulle flugfiska efter gädda och jag gav dem en kort lektion om flugfiske efter andra arter än öring.

Efter femton minuters resultatlöst viftande åkte jag och hämtade dottern efter hennes cellospelning. Jag kunde inte låta bli att känna mig nöjd efter att ha varit två trevliga killar till hjälp.

Taggad , , , ,

Kommentera

