Mer regnbåge

Jag fick ett par timmar själv vid Gråtåsvattnet i dag

Efter att ha deltagit vid manifestationen mot kraftverksbygge i Sexdrega på lördagen åkte jag vidare med två av de minsta döttrarna till Uddevalla. Jag skulle lämna av dem hos mina föräldrar för en veckas höstlov (medan de stora tjejerna åker till London med min fru en vecka).

Manifestationen var trevlig och det kom väl en hundra pers. Snackade med Christer Borg från Älvräddarna och med ett par som arbetar med fiskevård i Ätran. Åt goda revbenspjäll och kokt korv. En av döttrarna sade att korven var den godaste hon någonsin ätit.

131026_004

Vi fortsatte upp via mindre vägar till Uddevalla. Jag gillar sådant, att slippa E6:an och få se lite annat av Sverige.

På söndagen fick jag ett par timmar över och stack till Gråtåsvattnet på Herrestadsfjället, en P&T-sjö för enbart flugfiske. Den är väldigt populär bland räkmetare och jag har nästan varje gång jag fiskat där jagat bort tjuvfiskare…

En flugfiskare var på andra sidan sjön och jag lyfte spöet till hälsning. Började med att fiska med ett glasfiberspö klass 4 som är 5’6″ långt. Det var inte ett bra val, det regnade och blåste och jag hade ingen kontroll över linan. Fastnade ofta i vass och näckrosor.

Bytte till min regnbågsfavorit, Loop Yellow Line 8’6″ klass fyra med en lina klass fem (spöet är egentligen lämpat för en lina av klass fem). Efter tio minuters fiske hade jag på en regnbåge på ficksländenymfen. Den kämpade rätt bra må jag säga, drog ut lina och hoppade och plaskade. Hade problem med att se fisken i det murriga vattnet så håvningen fick vänta tills den började tröttna rejält, annars vill jag gärna ta fisken rätt hårt och snabbt in i håven.

En äldre bild på en regnbåge med flicksländenymfen.

post-6688-1273234543

Och en bild på dagens regnbåge, på runt kilot.

131027_002

Och mitt favoritspö.

131027_003

Och vid 22.00-tiden var jag hemma i Skåne igen. Fullt med regnvåta kläder i köket, filead regnbåge i kylen och en liten specialare i väskan.

Svärfar hade en gammal Ambassadeur 6000 som han undrade om jag var intresserad av och jag sade… …”ja”…

Skrev till Abu och frågade om de fortfarande servar rullar. Jag tror jag lyckats klura ut att rullen är från 1985 enligt siffrorna på rullfoten. Den saknar ett par skruvar men fungerar ändå.

131027_004

131027_007

Taggad , , , ,

Kommentera

