Kan det bli mer stadsnära än så här?

Jag är medlem av ”Sportfiskarna” Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund.

En av de många bra saker som förbundet har som målsättning är att satsa på stadsnära fiske. Och det är en viktig satsning, det finns bland flugfiskare ibland en inställning att det som gäller för flugfiskare är Nya Zeeland, helikopterlyft till fjällen och fiske vid Henry’s Fork. Ofta tror jag man glömmer vikten av att fiska en cykelsväng eller busstur bort.

Och trots att jag bor ett par stenkast från Lödde å är jag ibland avundsjuk på de som bor i Malmö, de har ett väldigt bra och varierat fiske i själva staden. Det som en klassisk flugfiskare kan sakna är förstås fiske i strömmande vatten efter brunöring…

Ett av de fisken som är typiskt för Malmö är fiske efter abborre i kanalen. Vi bodde tidigare bredvid kanalen (Storgatan 1) men det var under en period av mitt liv då jag knappt fiskade.

Nyligen skedde Street Fishing Challenge i kanalen i Malmö. Åttio deltagare tävlade om största abborre. Kul! Visserligen inte direkt flugfiske men det viktiga är att sportfisket hålls vid liv.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/fullt-drag-vid-kanalen/

Taggad , , , , ,

Kommentera

