Att bära sin utrustning 1

Jag fiskar inte särskilt mycket.

Jag tillhör snarare den kategori av flugfiskare som köper prylar och går runt med dem hemma i vardagsrummet. Mina döttrars kompisar är så vana vid att se mig sitta framför fredagsfilmen med ett flugspö i handen eller stå och laga mat med väst på att de inte reagerar. Det är jag inte ensam om, det har jag fått bekräftat av andra som gör samma sak…

Men, trots allt så har jag ändå en del erfarenhet av att bära prylar också i fält, jag ÄR ju faktskt ute och fiskar ibland.

Och jag vill dela mina tankar om att bära fiskeprylarna under ett fiskepass. När jag började fiska fluga 79-80 var det självklart att man hade en ljus Kingfisherväst med askar som höll flugorna i små fjäderbelastade klämmor. Jag har försökt hitta en bild på den typen av väst (jag skänkte min till Myrorna för femton år sedan) men inte lyckats.

Och det var självklart att det fanns ett tygband med kardborre i västen, avsedd att spänna fast spöet med medan man knöt på en ny fluga eller redde ut trassel. Numera ser man aldrig en sådan på västarna och det är till och med så att man kan köpa spöhållare separat!

Här kommer första delen av att bära sin utrustning:

Skjortfickan. Detta är den mest minimalistiska varianten av att bära grejerna. Du har spö med lina och rulle samt en keps och solglasögon. En flugask med ett litet basförråd av lämpliga flugor samt en tafsspole och peang. Och den obligatoriska kniven i bältet.

Perfekt för dig som bor vid ett vatten och kan ropa till familjen att du ”sticker ned en stund och ser om en öring är hemma”. Om ditt vatten är bekant och du inte tänker tillbringa hela dagen där så fungerar detta förvånansvärt väl. Jag har flera gånger varit utrustad just så när jag stannat till vid ett vatten på väg till ett kundmöte eller när jag bara vill känna enkelheten av att fiska som när jag var 15 år, med ett haspelspö och en dragask i jackfickan. Problemet är att du inte någonstans att göra av den obligatoriska GoPro-kameran som man måste ha för att kalla sig flugfiskare i dag. 🙂

Vad är det för utrustning jag tycker jag saknar med en sådan enkel lösning? Tja, något flytmedel och en tafsspets av annan dimension. Jag är ingen anhängare av att ha mängder med olika tafsspetsar men två vill jag gärna ha. Om vi tänker oss öringfiske i skånska smååar så vill jag ha 0,14 och 0,18. Den tunna för småflugor i storlekar 16 ch när jag vill att mindre nymfer och flymfer skall sjunka utan en massa förtyngning. Det är skillnad på hur snabbt en fluga sjunker med en 0,14 kontra en 0,18. 0,18 vill jag ha för lite stadigare flugor och även förtyngda, som en Wolly Bugger eller guldskallad haröra. Det krävs kraftigare tafsspets för att vända över en större/tyngre fluga snyggt.

Och en sak till, jag är diabetiker (sedan 1970) och vill ha med en blodsockermätare (vilket motsvarar en plånbok i storlek ) samt druvsockertabletter. Det betyder benficka eller liten väska. Och då blir det gärna ett par prylar till i lilla väskan…

Enkelheten själv, en ask och tafsspole i fickan och peangen med sax fastklämd i tyget

carry01

Taggad , , , , , , , ,

Kommentera

