Att bära sin utrustning 2

”A lanyard is a rope or cord, typically worn around the neck, shoulder, or wrist to carry an object…”

Så beskriver Wikipedia en lanyard. Lanyard är en av de flugfiskesaker som blev poppis för några år sedan. Många tillverkar sina egna av olika material. Jag var länge skeptisk till att bära prylar på detta sätt men nu använder jag nästan alltid en lanyard, även när jag har en fullpackad väst. Det är nämligen väldigt praktiskt att alltid ha med sig basverktyg som hänger på samma ställe oavsett hur jag klär mig eller utrustar mig i övrigt.

carry02

Flugasken har jag kanske i en ficka eller en väska eller en väst. Och kameror och extrarulle och putsduk och druvsocker likaså.

Men i lanyarden har jag basutrustningen, i mitt fall, två tafsspolar med 0,14 och 0,18. Ett krokbryne (Orvis som jag tycker är riktigt bra), lite flytgel från Loon och en tång för att lossa krokar och klippa tafsar. Tafsklipparen (från Slick) hänger kvar av gammal vana, jag tycker inte den är så där jättebra. OK, klipparen är bra men den lilla biten bryne som sitter på är meningslös.

Det jag också brukar ha på lanyarden är en bit amadou från Marc Petitjean för att krama ur fukt från flugor.

Jag har tagit bort den där lilla klämman längst ned som är till för att fästa lanyarden i kläderna, min erfarenhet är att den inte är till nytta.

Här med lanyard i ”skarpt” läge för en kvarts fiske efter jobbet

sommarfiske

Taggad , , , ,

2 thoughts on “Att bära sin utrustning 2

  1. […] Lanyard som inte har med västen att göra. Men jag bär tafsmaterial, peang, bryne, Cdc-olja och annat i lanyarden. Läs tidigare inlägg. […]

  2. […] För mig är det enkelt, det bästa brynet jag har är ett från Orvis. lagom stort, rätt grovlek på brynet och allmänt rätt i designen. Jag gillar också de där pennformade diamantbrynen man kan köpa på Clas Ohlson, de är perfekta för att ha i västen. Jag brukar knäcka pennan och bara ha brynet kvar. Jag gillar också mitt Ron Thompson som jag modifierat genom att ta bort pennfunktionen och skruva i en ögla jag hade i verkstaden. Riktigt bra bryne. Sitter numera på min lanyard. […]

Kommentera

