Läsglasögon

När man är nästan femtio är synen inte som förr

Många av oss upptäcker att det blivit svårare att trä på en storlek 20 eller knyta en rapalaknut i mörker. Det beror på att vi uppnått en livslängd som är längre än vad våra kroppar är konstruerade för, i tusentals år var medellivslängden under trettio år. Nu är den över åttio…

Jag märkte för några år sedan att det blev svårare att cykla i mörker och att knyta smått på 5x-tafs. Så jag använder olika typer av läsglasögon för flugbindande och tafsknytande. En favorit är dessa som hänger delade runt nacken:
https://dunkrok.wordpress.com/2012/12/10/julklapp-for-den-som-har-allt/

Jag vet att många passade på att köpa Leech polariserande glasögon med en sektion +1,5 för att underlätta tafsknytande.

http://leecheyewear.com/product-range/vision/

Jag tycker dock det finns en stor miss i dessa glasögon. Man ser bra på nära håll när man tittar nedåt vilket gör att vadandet och glidandet nedför hala gräskanter kan kännas livsfarligt… men då upptäckte jag Orvis Top-Focal Fly-Threader Sunglasses. Där närbildsslipningen sitter i överkant. Så jäkla smart! Titta ned på vadarskorna? Inga problem. Knyta tafsar? Inga problem eftersom du bara behöver böja ned huvudet för att få förstoringen.

Bästa lösningen tycker jag…

http://www.orvis.com/store/product.aspx?pf_id=7Y51

Taggad , , ,

Kommentera

