Tjockleken på tafsspetsen

”Alla” vet ju att angiven diameter på tafspetsar inte stämmer…

Det finns en rolig scen i filmen ”Tørrfluelandet 3: Gi meg to march brown” där huvudpersonerna -som blivit av med all modern utrustning och tvingas fiska med sjuttiotalsgrejer- muddrar en besökande fiskare på lite tafsmaterial av märket Stroft.

Trailer till Gi meg to March Brown

http://www.youtube.com/watch?v=ILqR3qLUIeM

* Uttrycket kommer från Fridjof Nansen som en gång uttryckte att: ”Gi meg en boks fyrstikker og noen March Brown så skal jeg overleve på fjellet hele sommeren…”

Sedan dess har jag varit lite förtjust i just Stroft och dessutom har jag uppskattat materialet för sin styrka. Att en 0,14 kunde vara så pass stark imponerade på mig.

Till slut blev jag lite skeptisk och tog mig för att mäta diametern med en mikrometer. Jag gjorde tio mätningar vid olika tillfällen och resultat blev (avrundat till närmsta två decimaler):

0,25 var 0,28 mm

0,18 var 0,20 mm

0,16 var 0,18

0,14 var 0,17

0,12 var 0,14

Jämförde med Orvis Super Strong och där var 0,17 = 0,17 och Sameos 0,15 = 0,15 och Sameos 0,23 = 0,23.

Här en av mätningarna på 0,16, detta var det högsta värdet jag fick på den diametern

stroft01

Några av spolarna jag använde vid mätningarna, jag hade lite andra märken också

stroft02

Så, Stroft är ett dåligt material för att deras linor är grövre än angivet? Nej, jag använder det fortfarande för att jag gillar det och för att det bär en liten roll från filmen…

Och att angiven dimension vanligen inte stämmer är inget nytt. Men, är det inte lite töntigt att mäta med mikrometer, får man mer fisk då? Nej, men jag väljer dimension efter… …dimension och om jag vill ha 0,14 för att det sjunker med en viss hastighet med en viss fluga så vill jag inte sitta med 0,18 om jag köper ett annat märke någon gång…

Lite som när jag jobbade i mörkrum med fotopapper och kemikalier. I ett labb jag brukade använda fanns fotopapper av olika hårdhetsgrader och efter ett tag tyckte jag att 3:ans fotopapper inte gav det resultat jag kunde förvänta mig. Så jag tog fram min gråkil och mätte med densitometer. Och visst, samma märke av fotopapper men 2:an och 3:an hade exakt samma hårdhet med enda skillnaden att 3:an krävde dubbelt så mycket exponering för samma svärta… (Jag tror nog det fortfarande finns några gamla rävar som vet vad jag pratar om…) Jag gillar att mäta. 🙂

Vad använder jag de olika dimensionerna till?

0,12 använder jag enbart när jag fjädermyggfiskar med storlekar runt 16-20

0,14 är nästan en standarddimension för mitt lättare flugfiske, både med torrt och vått. Den är ju 0,17 och passar bra med flugor runt 12-16. Sjunker lagom snabbt med en nymf också, i vissa fall med en oförtyngd mjukhacklad kan jag faktiskt välja 0,12 så den håller sig en bit under ytan.

0,16 använder jag inte så mycket, men jag har ett par spolar och för ”normalt” flugfiske efter öring och regnbåge fungerar de fint.

0,18 används för sådant som stora nattsländor, Chernobyl Ant storlek 10 (en för tunn tafsspets orkar inte vända över en stor eller tung fluga) och Wolly Buggers med mera.

0,25 för havsöring och som knytdel till flättafsarna. I änden på flättafsen sätter jag en halv meter 0,25 och i den en meter 0,14.

Taggad , , , , , , , ,

3 thoughts on “Tjockleken på tafsspetsen

  1. […] skrev tidigare ett uppskattat inlägg om att tafsar avviker från angiven diameter men det är ju inte det enda som inte stämmer mot […]

  2. […] drillande beslutade jag mig för att köra hårt och testa hur mycket press jag kan sätta med Stroft 0,14. Jag låste linan och lät fisken böja spöet. Det gick […]

  3. […] av ett inlägg på edge flugfiskeforum- tagit mig tid att mäta tjockleken på Sameos tafsmaterial. Tidigare inlägg om tafsars tjocklek. 0,15 var 0,15 och 0,23 var 0,23. Helt OK om vi skall säga det på svenskt sätt… […]

Kommentera

