Att bära sin utrustning 4

Nu till de coola grejerna som gör att vi kan bära mer än bara flugor och peang.

Nästa steg i utrustning för att bära det man behöver är definitivt den så kallade chestpacken. En liten miniväska som med hals- och midjerem sitter fram på bröstkorgen. Jag har en från Fishpond som är liten men rymmer precis det som en lanyard inte tar. Vattentät kamera, blodsockermätare, flugor, torrflugepulver med mera.

Den går även att bära på höften i bältet men jag är inte helt bekväm med den lösningen. Att ha den fram på bröstet fungerar riktigt bra och jag har min ständigt liggande i bilen med basutrustning i form av flugor, peang, tafsar, fiskekort (kopierat via skanner så de ser ut som originalkortet, jag vill ju inte byta bärmedel och vara utan kort…) tillsammans med ett sjudelat Orvis Frequent Flyer klass 4. Ett djäkla bra spö må jag säga. Och en Danielssonrulle förstås…

Mina döttrar flugfiskar och nioåringen gillar chestpacken. Västar finns inte i deras storlek (eller ja, det finns säkert någon Simms i barnstorlek men vem vill lägga en tusing på en sådan) och hon känner sig ”proffsig” med chestpacken på.

chestpack01

Självklart fungerar en lanyard inte ihop med chestpack men lösningen är ju att ha dubbelt upp av peanger och tafsspolar.

Här min chestpack i närbild.

chestpack03

En vanlig fråga jag brukar få är om halsremmen skaver. Ja, det gör den. Varma dagar då du svettas och du lastar chestpacken tung med kamera och kikare… Annars är det inga problem.

Efter att ha använt den i några år märker jag att jag inte är så förtjust i att ha flugorna i originalets foamplatta. Jag byter hellre ut foamplattan mot en flugask och stoppar ned i fickan längst fram. Huvudsakligen för att jag vill ha en viss ask där jag vet vilka flugor jag har. René Harrop kan ha sina 18 flugaskar (yupp, det har han) för fiske runt midsommar vid Henrys Fork, jag har typ tre askar som rymmer allt utom gäddflugor och havsöringsflugor.

Märks att jag fiskar mjukhacklat och flymfigt samt Cdc&Elk…

chestpack02

Många gillar andra varianter av enkla bärsystem, som slingpacks och liknande. Tror skarpt på sådant men jag har aldrig använt dem.

Taggad , , , , , , , ,

Kommentera

