Att bära sin utrustning 5

Dags för klassikern, flugfiskevästen

För en massa år sedan ( på nittonhundratrettiotalet typ) började Lee Wulff använda en väst vid sitt flugfiske och sedan dess har sinnebilden av en fiskare, och särskilt då flugfiskare, varit en som bär sin utrustning i en beige väst.

På senare år har västen tappat lite mark för lanyards, midjeväskor, slingbags och allt vad de heter men jag tycker att västen fortfarande är ett plagg jag gärna använder. Min ursprungliga Kingfisher i ljust tyg (inköpt 1980) lämnade jag till Myrorna för tio år sedan, jag har haft fyra västar totalt. Kingfishern, en väst från H&M (som jag använde när jag arbetade som fotoassistent), en Loopväst (som jag har kvar) och numera Visions ”Megabra”. Lite kul är att många inte ser betydelsen av Megabra, det står ju inte för att den är riktigt, riktigt bra utan är en humoristisk knorr om ”jätte-BH”…

En liten lustighet om fiskevästar jag minns från ett test av fotovästar i tidningen Foto någon gång på tidigt åttiotal är att de förundrades över hur korta de (fiskevästarna) var. Kommentaren var att ”…man kan nästan tro att tillverkarna försöker spara pengar genom att snåla med tyget…” Att anledningen är att man skall kunna vada i midjedjupt vatten fanns inte i deras sinnevärld. Vilken väst som vann Fotos test minns jag inte med troligen en skräddarsydd expressenväst i canvas.

Varför använder jag då väst?

Det är ett praktiskt plagg, man kan bära med sig mycket eller litet efter eget önskemål. Grejerna är lätt tillgängliga när du står utvadad i en ström eller sjö. Jag har läst om flugfiskare som vägt in sina västar på åtta kg, då kan jag förstå att man får problem med nacke och axlar men annars tycker jag västen avlastar kroppen bra.

Jag använder bara västen vid fiske efter öring, regnbåge, harr och liknande. För kustfisket blir det färre prylar och jag har allt i en jacka eller om det är varmt (näbbgädda i maj) i en chestpack. När jag fiskar gädda är det samma sak, jackfickor eller en liten väska/ryggsäck. Västen gör att jag kan ha den packad redo för att ta med när tillfälle bjuds. Flugor, en rulle med lämplig lina, solglasögon och annat ligger i fickorna.

Mitt fiske är ju aldrig långa pass, vanligen fiskar jag en halvtimme och som längst har det blivit fem timmar vid en regnbågssjö, därför behövs inte en massa saker som termosar, fem flugaskar, extra rulle och liknande i västen. Det betyder att jag inte nyttjar alla fickor fullt ut men det är heller inte min tanke.

vast02

Här en bild på vad jag bär i min väst. Vanligtvis, ibland får man ju anpassa lite. Är jag vid ett nytt vatten kanske jag har ett klass 6-spö för wolly buggers och ett klass 3-spö för nätta kläckare och då blir det en extra rulle i en västficka. Om jag inte bär båda tacklade förstås…

vast01

Ok, vad är det då för prylar?

  • Lanyard som inte har med västen att göra. Men jag bär tafsmaterial, peang, bryne, Cdc-olja och annat i lanyarden. Läs tidigare inlägg.
  • Kniv. Den sitter ofta längst fram i ett spänne.
  • Putsduk. Till kamera och glasögon.
  • Handskar. Bra för att ta sig fram genom risig skog men jag har dem också när jag knyter knutar. Mina torra händer gör att tafsmaterialet lätt glider mellan fingrarna och med ett par tunna skinnhandskar är det betydligt lättare att dra åt knutarna tajt.
  • Första förband i en Zippåse. Den ligger i en ryggficka. Har också fästingplockare, plåster och magsjuketabletter samt en del annat i påsen.
  • Tunn regnjacka. Ligger i en ryggficka. Oftast har jag inte med den men är vädret ostadigt så…
  • Två flugaskar. Med lite av varje, kläckare, Chernobyl Ants, Cdc&Elk, haröranymfer och annat.
  • Solglasögon. Gula polariserande.
  • Läsglasögon. Styrka 3+ för de där små knutarna. Jag kan knyta utan men det går ohyggligt mycket snabbare och säkrare med läsglasögon på.
  • Linser. Ibland fiskar jag med vanliga glasögon men när jag vill använda polariserande sätter jag på linser.
  • Vattentät kompaktkamera.
  • Gorilla Pod. Ett litet stativ som går att fästa runt trädgrenar och annat.
  • Flätade tafsar. Använder dem allt oftare för torrt och ytnära nymfer.
  • En liten påse tafsringar.
  • Orvis Thingamabobber. Lite som en kul grej, men någon gång använder jag tunga nymfer på meterdjupt snabbströmmande vatten och då är de till nytta.
  • Linfett. För att fetta in flättafsar och nylon.
  • Druvsocker. Är som tidigare nämnt diabetiker så…
  • Blodsockermätare. För att ha koll på om man kanske skulle ta ett gäng druvsockertabletter.
  • Flugrulle. Vanligen med en flytande klass 4-lina.
  • Pannlampa. För de gånger man stannar en stund längre vid vattnet…

Tja, det är nog vad jag brukar ha i västen. Ofta har jag håv i nackmagneten men ibland sitter den i bältet. Vattenflaska har jag ibland när det är varmt och jag inte vet om jag kanske blir ett par timmar vid vattnet.

Taggad , , , , , ,

Kommentera

