Pinholes galore (not)

I dag var det dags att testa isopropanol på vadarna

Det finns flera sätt att leta efter läckor i vadare, ett är att i mörker lysa med en ficklampa inifrån vadarna så eventuella hål och repor lyser upp i mörkret.

Ett annat sätt, som rekommenderas för så kallade pinholes (små nålhål efter taggar och annat) i vadarna, är att spraya tyget på insidan med isopropanol. Då kommer pinholes att synas som svarta prickar i tyget.

Och i dag var det dags. Köpte en literflaska alkohol på Kjell&Company och hällde i en halv deciliter i en sprayflaska. Krängde de tvättade vadarna ut och in och duschade rejält med alkohol på tyget. Hittade tre svarta prickar av varierande storlekar. (Trodde det skulle bli fler.)

Följde Simms anvisning och lade på Aquaseal medan vadarna fortfarande var lätt fuktiga av alkoholen. Nu hänger vadarna på tork fram till april/maj då säsongen drar igång med fiske i skånska öringströmmar. April/maj? Skall jag inte bege mig ut till Barsebäck på nyårsdagen och misslyckas med att fånga havsöring? Jo då, jag har ju två vadarbyxor… De med stövlar använder jag för allt kustfiske och för fiske när det är kallt. Stövelvadare är mycket varmare om fötterna helt enkelt…

Hoppas det räcker att limma dessa tre funna pinholes.

Redo att spraya. Ja, jag lade tidningar under när jag väl började…

pinhole04

 
Inte en svart prick på denna yta

pinhole03

 
Första pricken funnen

pinhole02

 
Största fläcken vid en knäsöm

pinhole01

Taggad , , , , , , , , ,

Kommentera

