Flytringsfiske ej tillåtet

Var finns dessa sjöar som tillåter fiske från flytring?

Jag är ingen flytringsfiskare men överväger allvarligt att börja med det. Att kunna komma åt svårfiskade områden utan tillgång till båt är ju mumma.

En flytring är en uppblåsbar flytmojäng som är bärbar och du paddlar dig fram (baklänges) med simfenor på skorna.

Jag lånar en bild från en amerikansk butik för att illustrera:

Det finns för- och nackdelar med flytringar men en stor fördel jag vill peka på är att det finns en massa små sjöar som man får fiska i men där ingen fiskar eftersom de har stränder som försvårar fisket. Det kan vara tät vassväxt eller branta klippor. Typiska små abborre och gäddsjöar som vore trevliga att kunna komma åt. Inte minst skulle belastningen på de mer välbesökta områdena minska.

Och i min gamla hemkommun finns flera sådana sjöar men jag upptäckte att fiske från båt och flytring är förbjudet. Samma i alla de skånska regnbågsvatten jag vill fiska i. Jag förstår att reglerna finns, i mindre regnbågsdammar skulle en flytring ge ett övertag och behovet är inte alltid så stort eftersom det oftast går att fiska från stranden utan stora besvär. Men i dessa hundratals småsjöar utan fisketryck tycker jag regeln är onödig, förbud mot båt kan jag förstå (även om ingen orkar släpa en båt ett par km genom skogen) eftersom det ger möjlighet att lägga nät. Ofta tror jag en sådan regel är en principsak eller inte helt genomtänkt.

Så här ser ett av många områden ut där jag ser flytringsfiske som en bra möjlighet.

flytringsvatten

Så jag skrev ett mejl till ansvarig klubb och ställde lite frågor om vem som ansvarar för reglerna (om det är kommunen eller klubben), vad reglerna bygger på och hur möjligheten ser ut om man vill få en förändring till stånd. Svaret kom och jag blev väl inte förvånad (även om jag förväntat mig svar på mina frågor): ”Som ni själv skriver är reglerna sådana att flytring inte är tillåtet. Om ni fiskar med flytring är det ett regelbrott!” Tack för det. Jag lyftes verkligen till nya nivåer av kunskap… 😦

Lite tråkigt är det. Jag tror inte att ett tillåtande av flytring hade haft någon större genomslagskraft i området. Antalet flytringsfiskare kan väl inte vara fler än ett par händers fingrar. Och jag är övertygad om att det enbart blivit positivt ur alla synvinklar. Mer vatten som fiskas (av samma antal fiskare), möjligheten att uppleva känslan av att fiska i ett ”eget” vatten och så vidare.

Taggad , , , , ,

Kommentera

